Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af esni, Frederikssund, 26/3 2015, 21:18 (3290 dage siden) @ Peter Christensen

Og ja, du kan få en gevaldig masse effekt på meget lille plads og uden den voldsomme vægt. Hertil kommer en ret rolig gang (sammelignet med en stempelmotor) for turbinen snurre jo bare rundt, hvor stempelmotoren med dens frem- og tilbagegående (reciprocating) elementer giver anledning til vibrationer.
Ulempen ved gas turbinen er bare et voldsomt brændstofforbrug i forhold til en stempelmotor med samme ydelse, så turbinen er ret dyr i drift....den form for kræmmermetalitet undertrykkes ofte i udstyr til militært brug.

Hvis behovet er flest hestekræfter pr kg, så er der intet der kan slå gasturbiner, men før ca 1955-60, så var de ikke særligt stabile - heller ikke til militært brug.

Derfor var RN glade for deltic motorerne, ligeså British Rail, men turboladerne nåede aldrig at komme med, for da var designet blevet overhalet af gasturbinerne.

Hvis andre end RN og BR havde været interesseret, så kunne det være gået anderledes....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak