Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 27/3 2015, 19:40 (3311 dage siden) @ Erik Olsen

Der må nødvendigvis være tale om, at billettypen skal kunne nå ud til en kundegruppe af en hvis størrelse, som de andre ikke kan nå.


Ja, det gjorde klippekortene i hovedstadsområdet netop.

Derudover er Rejsekortet vel klippekortet overlegent som billet, al den stund at det er billigere for nemmere for passagerne


Det passer ikke.

Jeg har i de sidste to år jeg har brugt Rejsekort haft én rejse, der var dyrere end den ville have været med klippekort. Merprisen var få beskeden, fordi jeg skulle betale for tre og ikke kun to zoner pga. tidsgrænsen.

Har omvendt haft mange rejser hvor jeg har sparet at skulle betale ekstra for at køre via zone 1 i København, ligesom rabatten udenfor myldretiden har givet en del. Så på prisen vinder Rejsekortet klart, ligeså med brugervenligheden; jeg slipper for at have en bunke klippekort, holde styr på hvilket et jeg skal bruge den eller den rejse, skal ikke forbi stationen for at forny dem i tide osv. Og ændrer jeg rejseplan, så skal jeg ikke klippe igen med risiko for spildte klip.

Jeg har købt nogle ekstra klippekort til brug indtil de ikke længere er gyldige. Derefter ved jeg ikke rigtigt hvad jeg gør. Kører i bil, måske.

Det er værre med mit barnebarn som er 11 år gammel. Nu kan man ikke længere give hende penge til at købe klippekort. Jeg frygter at hun bliver offer for dummebødesystemet hvis hun får et rejsekort.

Mon ikke hun kan lære det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak