Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort/Klippekort: Pris ved enkeltrejse (Trafikpolitik)

af Lars Kongshøj, 28/3 2015, 19:06 (3309 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg har ladet mig fortælle at en tur fra Nørrebro til Frederiksberg retur koster to gange en enkelt-billet - dette er muligvis ukorrekt. Men det koster et klip i klippekortet. Vil gerne have forklaringen, hvis jeg tager fejl.


Klipper du dit 2 zonersklippekort på Nørrebro, gælder det 1 time. Rejsen tager 13 minutter (S-tog i 6 minutter + transfertid 2 minutter + 5 minutter på metroen). Da man skal tage højde for reglen om sidste påstigning, så kan man være ved Frederiksberg i 39 minutter og får en samlet rejsetid på 39+13+13 = 1 time og 5 minutter.

Priser på klippekort
Op til 1 time og 5 minutter: 15 kroner

Hvis man rejser med rejsekort, er det hele rejsens gyldighed, det kommer an på. Tricket er ikke at checke ud på Frederiksberg.

Priser med rejsekort
Op til 1 time: 15 kroner (peak) - 12 kroner (off-peak)
Mellem 1 time og 1 minut og 1 time og 15 minutter: 20 kroner (peak) - 16 kroner (off-peak)

Det kan være dyrere, men det vil sjældent ske.

Nå, så tog jeg en smule fejl, men har jeg misforstået: Hvis man tager linje F, 3A eller 18 (fra i morgen 8A), så bliver kortet tidsstemplet op mod 15 minutter efter påstigning. Påstigning retur inden 60 minutter fra stemplets tid, dvs. 60-70 minutter på Frederiksberg. Rejsekortet kører så vidt jeg har forstået med eksakt tid og afstigningstidspunktet er gældende for returrejsen, hvilket gør det ikke-attraktivt i et storbyområde, hvor man kan have behov for korte ærinder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak