Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs (Trafikpolitik)

af UTJ, 28/3 2015, 21:22 (3289 dage siden) @ Niels Munch

I andre lande kan man godt huske at checke ud.

Jeg sammenligner med andre systemer. Fx Hongkong, mange kinesiske byer, plus Skåne og London.

Der bliver man gjort opmærksom på udtjekning fysisk og i busserne er der kun intjekning. Der fungerer de fint. Der er heller ikke et system med gentagen indcheckning ved skift, hvorved man ikke kan tjekke ud hvis fx ens næste bus udebliver og standeren dermed er kørt bort.

I Skåne betaler man forud (det er i hvert fald hvad jeg har gjort på Jojo-kortet).

Men jeg kan læse at du er irriteret over brokkeriet og fordi du mener at man kun kan udtale sig hvis man har forsøgt sig med det. Jeg gjorde faktisk et forsøg på anskaffelse en morgen da, bilen ikke kunne mere. Rejsekorts hjemmeside gav mig muligheden for Fredensborg station, hvis jeg ville have et kort med indbygget rabat og det var ikke en option når jeg stod og skulle på arbejde (bor ved en S-togsstation på Nordbanen). Så jo jeg er flittig bruger at mange rejsekort, men den danske udgave er kluntet og utroværdig.

Og hvordan gjorde jeg så? Jo, jeg fornyede mit gamle papmånedskort som er brugt til i ro og mag at finde frem til en afløser for den gamle øse.

Det jeg således anker over blandt mange enkeltsmåting er således tilgængelighed og overskuelighed. Rejsekortet er hverken eller og især ikke for lejlighedsrejsende. Om det er lidt dyrere eller biligere for en specifik rejse end konkurrerende systemer er i den forbindelse ligegyldigt. Desværre, for tanken med rejsekortet er i og for sig både god og sympatisk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak