Indonesien. (Generelt)
Har besøgt Indonesien og øen Java 4 gange, for at kikke på de tilbageværende damplokomotiver, der bruges på sukkerfabrikkerne derude. Første gang 2001 og senest i 2009. Det har alle gange været en stor oplevelse. Turene i 2001-02, er alle billeder taget som dias. Men i 2008-09 var jeg blevet digitaliseret.
I første omgang er det billeder fra 2008 turen der er lagt omline. Hvis man eller kan abstrahere fra, at lokomotiverne, specielt damplokomotiverne, er i nogle andre farver end man nok normalt vil forvente de er.
Lokomotiverne er i vid udstrækning de samme typer, man har, kunne se på de danske sukkerfabrikker. De noget anderledes farver, er for at synliggøre lokomotivet. Det var også noget man så her i Danmark. På sukkerfabrikken i Assens, fik lokomotiverne store gule striber ned over siden af vandkasserne. Farve valget, kan jo nok engang imellem diskuteres. I hvert fald kan man konkludere, at et damplokomotiv ikke nødvendigvis behøver at være sort.
Den største forskel på sukkerfabrikkerne her i Danmark og dem i Indonesien, er råvaren. Her i Danmark er det sukkerroer der dyrkes. I Indonesien er det sukkerrør der dyrkes. Dette betyder at de vogne der blev benyttet her i Danmark og dem der stadig benyttes i Indonesien til transporten af råvaren, er meget forskellige. Men begge typer opfylder formålet.
Her er nogle smagsprøver.
Pangka. Nr.1, Nr.3, rangere på yarden bag fabrikken.
Tasik Madu. Nr.DVI, ved vejeboden.
Mojokerto, PTKA. CC20195, med tog mod Bandung.
Bromo-Tengger-Semeru National Park.
Sumberhajo. Nr.3, rangere bag remisen.
Resten kan ses på http://rystevogn.dk/ i billedegalleri Indonesien/Java 2008
--
Hilsen Peter.
________________________________________
Besøg min side om modeltog og jernbaner.
http://rystevogn.dk/