Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år (Generelt)
Kære Færgemand!
Indledningsvis ville jeg sige at du skulle se på materielsiderne, men det bliver du jo nok ikke meget klogere af. Nogen skal sætte sig ned og få skrevet lidt mere, Tommy kan næppe overkomme dette også.
Nå, så må jeg henvise til litteraturen og hvor det nyeste og bedste nok er Bane Bøgers "Motormateriellet fra Frichs", MM7. Under alle omstændigheder er denne bog til at blive rigtig klog på, fyldig og interessant tekst, masser af billeder og gode instruktive tegninger. Så DET er faktisk mit bedste bud.
Næsten alle andre kilder er udsolgte eller skal lånes på biblioteket, som jo ej heller er en dårlig ting at gøre.
Men mon ikke der er en "motormand" der kan skrive noget koncentreret og kort som svar her?
Kun lige fra "huskeren", at litra MP blev indsat i de såkaldte "Motoreksprestog" hvor man med en eller to vogne og få holdt, udnyttede vognenes evne til at køre hurtigt over længere strækninger, bl.a. på Sjælland og ikke mindst "NORDPILEN". Men med de "relativt" svage motorer og en tung nittet vognkasse på en kraftig vange, blev de jo "overhalet" da litra MO kom frem. De kunne jo, som du selv nævner, fjernstyres via A+B styrekabler.
Desværre hvad jeg kan bidrage med
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler