Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra Mo kan fejre 80 års fødselsdag i år (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/4 2015, 16:29 (3305 dage siden) @ KimC

Hej

Bare lige to korte bemærkninger:
De første MO (500-serien) kunne heller ikke opvarme vogne, motorvognen selv havde et koksfyr.
Dampvarmekedel blev indbygget og med det omnummerering til 1900-serien.

Da jeg blev medlem af DJK var MO ildeset og blandt andet HGC har skrevet nedsættende artikler om MO. De kaldtes solardåser og de fik skam også skylden for den store sidebanenedlæggelse i 1971, med sammenligninger mellem HTJ og DSB på strækningen Slagelse - Høng.
Men da det også begyndte at tynde ud blandt dem, så går historien som den altid går....

Jeg har nu altid kunnet lide MO.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak