Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Riga.. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/4 2015, 15:54 (3296 dage siden) @ glade-koege

Et hurtigt spg.. nogen som ved når man køre ind og ud af riga st køres der meget langsomt, selv når et godstog triller igennem og hele vejen ud over floden, hvilket er et kønt syn..

Kan klart anbefale en lille tur til letland ihverfald efter at ha været der i 3 dage med kæresten...

tog musesum kostede 2,5 euro og venligt personale og var lige åbnet et lokale mere med en hyggeligt opstilling af stationer og andre sjove ting der kan ses og bruges via tryk på knapper.. selv min kæreste syntes det var sjovt...

Og tager ca 25 minutter med linje 22 fra lufthavnen til centrum pris 1,15 euro for en busbillet.. hvem sagde dyrt i danmark...

--------------

Kørehastigheden på jernbanen ved jeg ikke noget om.

I de fire dage vi var der, kørte jeg kun med sporvogn, og vi skulle jo nå alle tre sporvognsbyer - og det gjorde vi. Vi skulle også nå hele nettet i alle tre byer - det gjorde vi også. Det var dog hurtigt klaret både i Liepaja og Daugavpils (incl. remisebesøg og kørsel i "eget" reserveret vogntog begge steder. I Riga var der -naturligvis- også remisebesøg og egen særkørsel, men hertil lidt "fritid" til privatkørsel med sporvognene, museumsbesøg eller hvad man nu kunne finde på at forlystedig med.

Jeg besøgte Jernbanemuseet lørdag eftermiddag - desværre på det mest foto-mæssigt mest "kedelige tidspunkt på dagen (men det var jo ikke til at vide på forhånd). De to-tre lange spor med det bevarede materiel lå nøjagtig parallelt med solens MEGET kraftige stråler under besøget. Det var ikke "ordentlig" lys på nogle af materiellets sider, og 50 % af de "diagonale fotos", blev modlysbilleder.

Det der nok betog mig mest, var en ældre russiskbygget sneplov, den var herlig, og det blev da til nogle fotos af den -trods lyset.

Der var også en lille "kiosk", hvor man sagde, at de solgte rullende modeljernbanemateriel. Jeg gik ind for at spørge. Trods sprogvanskeligheder, lykkedes det gøre det forståeligt, hvad jeg ønskede. Kiosk- og billetmanden trak sin lille skrivebordsskuffe ud, og her stod 10-15 brugte stykker model-vogne af alle mærker og nationaliteter.

Der var ikke lige noget, der havde min interesse. Jeg ville gerne have haft noget lokalt. Et spørgsmål om en modeljernbaneforretning i byen lykkedes det også at få svar på. Adressen blev skrevet op, og en bemærkning om, at de lukkede om en halv time. Så gik det stærkt. Ud og fange en sporvogn til Centrum og finde forretningen. Det var ikke nemt, men da det lykkedes, var det en oplevelse i sig selv. Fin (oprindelig) gammel ejendom, temmelig forsømt med forretningen på 1. sal (dermed ingen udstillingsvinduer).

Da jeg kom, var ekspedienten (en midaldrende dame) ved at vaske gulve - der var kun et par til lukketid. De sædvanlige sprogvanskeligheder til trods, lykkedes det at finde frem til de 10-12 "lokale" vogne de havde. Det bedste af det hele var dog, at det ene stk. materiel var den sneplov, jeg lige havde set på museet. Den blev købt omgående.

Nu var det imidlertid for sent at tage tilbage til museet - der lukkede man også kl. 17, og slap hunden løs (den havde jeg allerede bemærket under første besøg). Den lå -i lænke- lidt fra publikumsfaciliteterne, og lignede bestemt ikke een, man kunne bestikke med en pølse.

-------------

Næste dag -søndag- skulle vi rejse, vist kl. 11, så jeg tog hurtigt ud til museet. Desværre, --der var ikke åbent. Jeg måtte prøve at fotografere ind gennem trådene i hegnet. Det var ikke nemt, og selvfølgelig i modlys, alt mens hunden til fulde levede op til sine pligter. Nogle få hæderlige billeder, og så måtte jeg tage hjem, og være glad for det, jeg havde fået.

Alt i alt et herligt sted / land, . . . og som det blev nævnt: Billigt: 2-3 kroner for en sporvognsbillet og -hvis man snød- en bøde: 50 kroner (ca.). Det gjorde vi naturligvis ikke - vi kørte på dagsbilletter.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2014 ("Dagens fotos" i dagene omkring 25. maj 2014).

[image]

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Riga.. - glade-koege, 10/4 2015, 21:02 [*]
    • Riga.. - Niels Munch, 10/4 2015, 21:28
    • Riga.. - Erik V. Pedersen, 12/4 2015, 02:08
      • Riga.. - Gæst, 12/4 2015, 08:40
        • Riga.. - Erik V. Pedersen, 12/4 2015, 11:49
        • Riga.. - Michael Deichmann, 12/4 2015, 14:11
      • Riga.. - glade-koege, 12/4 2015, 14:42
        • Riga.. - Erik V. Pedersen, 12/4 2015, 15:54

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak