Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor egentlig ingen konkurrenter til DSB? (Generelt)

af LasseG, 16/4 2015, 20:52 (3297 dage siden) @ gst

Flyder er næppe det rigtig ord, for privat trafik i ikke-udbudt passagerdrift.

Schweers+Wall, Eisenbahnatlas EU, 2013 nævner på side 75 følgende:

Sverige: SkJb, Veolia
Tyskland: HKX, InterConnex, GVG
Østrig: Westbahn
Tjekkiet: RegioJest, LEO
Rumænien: Regio-Trans
Italien: NTV

Af disse er InterConnex sidenhen lukket. At kalde 9 selskaber i hele EU for "flyder" er en overdrivelse.

Derudover er MTR kommet til i Sverige og RegioJet har udvidet til Slovakiet.

Dog skal man huske på at flere "private" udbydere er (delvist)ejet af en af de store statsbaner. Eksempelvis ejer SNCF 20 % af NTV.

Så spørgsmålet er hvornår man er en privat operatør ?

Eurostar kører også i ikke-udbudt passagerdrift men er ejet af både de franske- og belgiske statsbaner samt en canadisk pensionskasse osv.

Så NTV er 20 % ejet af SNCF, Eurostar er ejet 60 % af SNCF og SNCB. Den ene optræder på ovenstående liste, den anden gør ikke.

Wiki har følgende liste der dog ikke skelner mellem privat og statslig operatør men kun om det er udbudt eller ej:
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_access_operator

Derudover kommer der måske en konkurent på biltogene til/fra Sylt, da en ny operatør har fået kanaler til at kører ekstra tog i konkurrence med DB.
Det er samme selskab som står bag HKX.
http://media.wix.com/ugd/76bb73_89365b7b4f9d473398645f8ed7afec0b.pdf


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak