Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

København H - perronsporskapacitet (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2015, 08:37 (3290 dage siden)

I en anden tråd drøftes, om det nye IKEA-varehus øst for Dybbølsbro forskertser muligheden for at øge perronsporskapaciteten på Københavns Hovedbanegård.

Der er i årenes løb fremkommet flere forskellige forslag til at øge perronsporkapaciteten på Københavns Hovedbanegård. Alle de forslag, jeg har set, har bygget på en idé om at bygge nogle "underjordiske" perronspor øst for spor 1 under Bernstorffsgade.

Til gengæld har jeg aldrig set nogle forslag om at udnytte det tomme luftrum, der findes over sporene mellem Dybbølsbro og Tietgensgade - altså at bygge nogle perronspor "på 1. sal" oven over de eksisterende spor syd/sydvest for Tietgensgade.

Jeg ved godt, at det sandsynligvis vil komme til at se ud ad h...... til og jeg ved godt, at der er en masse tekniske udfordringer, der skal håndteres (etablering af fornuftige adgange til/fra afgangs-/ankomsthallen, Dybbølsbro ligger i vejen, rampestigninger, osv. osv). Men HELT umuligt vil det vel ikke være. Om det så er billigere at lave en sådan "1. sal" end at grave ind under Bernstorffsgade, vil jeg lade være op til fagfolk at vurdere. Findes der skitser af et sådan projekt?

Kendes der i øvrigt banegårde, hvor man har bygget en "1. sal" oven på et eksisterende spornet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Illustration af begrebet "tog på 1. sal". Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8jbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak