Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København H - perronsporskapacitet (Jernbanen i dag)

af Hedegaard, 17/4 2015, 16:13 (3295 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man frygter lidt, at vi i fremtiden vil få en "Stuttgart 21" løsning herhjemme når der ikke længere er mere plads at bygge på.
Dyrt bliver det i hverfald.

Problemet er også centraliseringen, som ikke er DSB's skyld, men derimod politikernes. Jeg var både i Wien og Budapest sidste måned, og så hvordan de forskellige banegårde i byen formår at opdele trafikken og undgå kapacitetsproblemer.
Bevares, nogle af disse banegårde ligger langt fra hinanden, men her er der jo opfundet glimrende "shuttle" forbindelser i form af busser, sporvogne og metro.

Tænk engang hvis vi havde bare 2 ekstra banegårde i København til fjerntog.
En Nordbanegård, hvor Kystbanen kunne have endestation. En Østbanegård hvor togene til Sverige kunne afgå fra (og dermed køre isoleret fra Kystbanen), og så kunne Hovedbanegården udelukkende tage sig af lang-distance tog mod Fyn, Jylland og øerne.

Men næ nej. Alt skal samles i midten af København. Det er derfor at Høje Taastrup blev en fiasko, og det vil ikke overraske mig hvis Ny Ellebjerg vil blive det samme.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak