Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København H - perronsporskapacitet (Jernbanen i dag)

af ulca, 17/4 2015, 19:46 (3290 dage siden) @ Erik Olsen

Helt enig, årsagen til at f.eks. London har flere store stationer er historiske, helt præcist at flere private selskaber anlagde hovedlinjerne og etablerede deres egne stationer fremfor en fælles. Men i forbindelse med at man snakker om en High Speed 2 (hvor High Speed 1 er banen til Eurotunnelen) mod Birmingham og Liverpool, har man også snakket om at forbinde disse to baner med en boret tunnel.


Jeg kender godt baggrunden. I København var man så forudseende at løse dette problem i perioden fra 1901 til 1930.

Ja, i forbindelse med bygningen af "røret", bl.a. Hvorfor man så ikke fra starten tog skridtet fuldt ud med den nordlige udfletning man lavede med LOKO-projektet, er et godt spørgsmål; det samme gælder beslutningen om en station på fjernbane-dele af Nørreport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak