Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København H - perronsporskapacitet (Jernbanen i dag)

af TorstenPedersen, 18/4 2015, 22:31 (3294 dage siden) @ ulca

Tænk engang hvis vi havde bare 2 ekstra banegårde i København til fjerntog.
En Nordbanegård, hvor Kystbanen kunne have endestation. En Østbanegård hvor togene til Sverige kunne afgå fra (og dermed køre isoleret fra Kystbanen), og så kunne Hovedbanegården udelukkende tage sig af lang-distance tog mod Fyn, Jylland og øerne.


Hvad skulle det dog gøre godt for?

Det er i mine øjne bedst at have en Centralbanegård med god plads så omstigning mellem de forskellige strækninger bliver så enkel som mulig. Selvfølgelig bliver pladsen med tiden og den øgede trafik et problem, men hvem kunne forud for 1911 vide at behovet ville stige så meget?


Helt enig, årsagen til at f.eks. London har flere store stationer er historiske, helt præcist at flere private selskaber anlagde hovedlinjerne og etablerede deres egne stationer fremfor en fælles. Men i forbindelse med at man snakker om en High Speed 2 (hvor High Speed 1 er banen til Eurotunnelen) mod Birmingham og Liverpool, har man også snakket om at forbinde disse to baner med en boret tunnel.

Øh? HS1 går til St.Pancras som ligger nord for city, ikke syd for.
http://da.wikipedia.org/wiki/St_Pancras_Station#En_ny_rolle_planl.C3.A6gges
'Den oprindelige plan for Channel Tunnel Rail Link (CTRL) indeholdte en tunnel fra et sted i det sydøstlige London, og med en underjordisk endestation i nærheden af King's Cross Station. En sen ændring i planerne, primært fremført af den daværende miljøminister Michael Heseltines ønske om byudviking i Østlondon, medførte dog en ændring af ruten, så den nye bane ankom til London fra øst. Dette gjorde det muligt at genbruge den stort set forladte St Pancras Station som endestation, med adgang via North London Line, der krydser stationens udmunding.[28][33]

Idéen med at bruge North London Line viste sig at være illusorisk og blev afvist i 1994 af den daværende transportminiseter, John MacGregor, som "svær at anlægge og skadelig for miljøet". Idéen med at benytte den under-benyttede St Pancras Station som kernen af den nye endestation blev dog bevaret, omend nu forbundet af en 20 km specieltbyggede tunneler til Dagenham via Stratford.[28][33]'

Formålet var formodentlig netop at forhindre at der kom direkte forbindelser fra Nordengland til kontinentet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak