Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København H - perronsporskapacitet (Jernbanen i dag)

af esni, Frederikssund, 18/4 2015, 22:54 (3267 dage siden) @ TorstenPedersen

Umiddelbart virker to løsninger, efter min mening, som særligt attraktive fordi at de giver mulighed for gennemkørsel:

1. Ny station ved Postterminalen: I og med at denne skulle etableres som underjordisk kunne den formentlig ret nemt forlænges med en tunnel mod Østerport.

2. Ny station under Bernstoffsgade: God integration med eksisterende muligheder, og formentlig ret simpel at forbinde med "røret"; dette vil ganske vidst give en ekstra belastning her, men hvis man enten afskaffer standsning på eller udvidelse af Nørreport for fjerntog, burde det løse sig selv.

At jeg fokuserer på mulighed for gennemkørsel skyldes helt enkelt, at jeg er sikker på at der før eller siden vil komme en fast forbindelse Helsingør - Helsingborg, og det skulle undre mig om ikke at man vil udvide Øresundstogene via denne som en art "ringbane". Desuden giver det også mulighed for at føre eventuelle lyn- eller hurtig-tog fra en sådan forbindelse via Hovedbanen.


Emnet dukker jævnligt op på fx ing.dk. Når det sker er der en debattør der er så venlig at fortælle at de nuværende kapacitetsproblemer skyldes, at vi ikke længere bruger Hovedbanegården som gennemkørselsbanegård,men at der er et stort antal tog hver time, som vender i perronsporene, fordi de kører Kastrup - Hovedbanegården - Roskilde og omvendt.

Han fortsætter derefter med at promovere en eller flere forskellige citytunneller, som måske eller måske ikke er realistiske.


Men det er jo mig!

Voilà, mine 3 1/2 tunnel:
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=da&authuser=0&mid=zrZ53cbfOuhc.kwBzbHMo2zAs
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=da&authuser=0&mid=zrZ53cbfOuhc.kgSKSdDCKPus
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=da&authuser=0&mid=zrZ53cbfOuhc.kfxAFf0G7P7w

og den billige:

https://www.google.com/maps/d/edit?hl=da&authuser=0&mid=zrZ53cbfOuhc.ksVexP85tRpQ

Sådan en tunnel ville muliggøre integration af sjællandske regionaltog og S-tog med svenske Øresundstog og Pågatåg. Derfor er all DSB etc folk stenhårdt imod den, selvom de giver all mulige andre grunde.

I
http://www.trm.dk/da/publikationer/2013/stationskapaciteten-ved-koebenhavn-h
omtales s. 86 en 'vendetunnel', som svarer til mine forslag, bortset fra at den helt unødvendigt snor den gale vej.

Deres kritik:
'Kapaciteten på Øresundsbanen er næsten brugt op og primært anvendt til tog som kører igennem København H (Øresundstog) eller kører udenom (godstog). En dobbeltsporet tunnel vi således have en kapacitet som ikke kan udnyttes.'

Mine citytunneler vil doble Øresundsbanen indtil Tårnby, Tårnby - CPH kan firspores om nødvendigt.

Realistisk eller ej? Kritik velkommen!

Jeg kunne ikke huske dit navn korrekt - derfor den vage formulering.
Undskyld


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Jernbanebøger

Med toget gennem tresserne

Med toget gennem tresserne. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak