Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fik fingeren af lokofører! (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/4 2015, 23:54 (3261 dage siden) @ thomash

Jeg henviste så til lovgivningen på området, men til trods for det hold DSB fast i, at han havde handlet korrekt og jeg ikke bare måtte stå og filme der.

Når den interne holdning i DSB er, at man ikke må være der, vil en klage jo gavne intet.

Det du har anvendt stativ, kan måske have gjort, at man vurderede at optagelserne var mere i professionelt øjemed end i privat. Mange museer og lignende forbyder brug af stativ ved privatoptagelser.

Men DSB skal som offentlig virksomhed overholde forvaltningsloven, og de skal selvfølgelig kunne fortælle hvorfor de har valgt at bortvise dig og med hvilken grund - og her er en generel betragtning fra virksomhedens side ikke dækkende.

Jeg har selv for flere år siden været det samme igennem på hovedbanegården (videooptagelse uden stativ) med en fjols af en lokomotivfører. Jeg skrev til DSB og fik en undskyldning og de præciserede efterfølgende i deres interne blad reglerne for fotografering. Lokomotivføreren kom vist til samtale med chefen.

Hvis jernbaneloven (som DSB er underlagt) tillader privat fotografering, så skal en tilfældig lokomotivfører selvfølgelige ikke 'lege' sherif overfor kunderne. En sådan opførsel skal påklages til virksomheden, som bør tage en samtale med pågældende person om reglerne på området og om hvordan man opfører sig som repræsentant for virksomheden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak