Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fik fingeren af lokofører! (Generelt)

af Peer, 26/4 2015, 11:10 (3281 dage siden) @ UTJ

Hej

Her er den skrivelse som DSB Kommunikation udsendte efter jeg fik en møgfald af "fejemanden" i Htå tilbage i 2010 (den er fortsat gældende):

Jeg har fået en henvendelse fra en togentusiast, der var fortørnet over, at han af en servicemedarbejder havde fået forbud mod at fotografere på Htaa. Han havde imidlertid retten på sin side, det er tilladt at fotografere på vores og Banedanmarks arealer, så længe det er til privat brug.

Når jeg får henvendelser herom fra entusiaster, plejer jeg at fremsende følgende skrivelse. Hvis I synes, I kan bruge den, er I velkomne til at hænge den op på opslagstavlerne:

På dit spørgsmål om fotografering på DSB´s områder kan jeg svare følgende:


I Lov om jernbanevirksomhed (kapitel 8 om færdsel og ophold på jernbanevirksomhedernes område) er anført, at det kræver tilladelse at tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug på jernbaneområder.

Er der tale om fotografering ud fra en jernbaneinteresse, billeder til familiealbummet etc., kræves der ikke tilladelse, men en forudsætning for fotograferingen er

- at man befinder sig på områder, hvor der er almindelig offentlig adgang

- at man ikke er til gene for passagerer eller personale

- at man ikke giver anledning til sikkerhedsmæssige risici

- at man - hvis bestemte personer er i fokus - spørger, om de pågældende er indforstået med at blive fotograferet

Men i øvrigt må du være indstillet på, at der som en følge af DSB´s opfordring - både til passagerer og personale - til skærpet opmærksomhed i forbindelse med terrorberedskabet kan forekomme situationer, hvor du må gøre rede for formålet med din fotografering. Jeg håber, at du har forståelse for dette.

Bedste hilsner

Martin


Med venlig hilsen

Journalist

Martin Sun Larsen,

DSB Kommunikation,

Sølvgade 40,

1349 København K


Denne skrivelse kan jo udskrives og medbringes i rygsækken: jeg har selv udleveret et par eksemplarer til DSB medarbejdere....


Hilsen
Peer


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak