Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra "Danske Statsbaner" til "DSB" (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 26/4 2015, 16:04 (3285 dage siden) @ Niels Munch

"Skrivemåden i § 1 i pgl. LBK er netop den, som var gældende for "binavne" - in casu DSB - registreret til hovednavne - in casu "Danske Statsbaner"."

Jeg kan ikke afvise, at registreringen i CVR tidligere har lydt på "DSB (Danske Statsbaner)", i og med at den nuværende registringer (CVR-nummer 25050053), der lyder på "DSB", er gældende fra 30.12.1998. Desværre går historikken i CVR ikke så langt tilbage i tiden, at man kan se tilstandene før 1998, men ændringen i 1998 kunne tyde på, at man har droppet binavnet "Danske Statsbaner" forud for dannelsen af SV'et, hvilket så ikke er slået igennem i LBK'en. Da der var tale om en binavn, har hovednavnet desuagtet været "DSB", også før 1998. Brugen af binavne i forbindelse med ændringer af navne på f.eks. aktieselskaber er af juridiske grunde helt almindelig praksis i en kortere eller længere periode efter navneændringen. Her mener jeg så, at ændringen fra "Danske Statsbaner" til DSB gennemførtes i 1972 i forbindelse med jernbanernes 125 års jubilæum, hvilket jeg mener bl.a. var omtalt i personalebladet "DSB kommunikation", der som bekendt afløste "Vingehjulet".


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak