Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra "Danske Statsbaner" til "DSB" (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 26/4 2015, 16:35 (3287 dage siden) @ Niels Munch

Hvilket også var det, som jeg - ikke særligt tydeligt - mente.

Min erfaringer med binavne stammer alene fra ældre årgange af "Registreringstidende for Aktieselskaber", hvor f.eks. olieselskabet "Alfred Olsen & Co. A/S" (stiftet 1924) efter at være blevet opkøbt af det amerikanske Gulf Oil Corporation i Pittsburgh ved en vedtægtsændring 9. januar 1946 ændrer navn til "Danish American Gulf Oil Company A/S" men i en periode herefter tillige drev virksomhed under navnet "Alfred Olsen & Co. A/S (Danish American Gulf Oil Company A/S)". Ved vedtægtsændringer 23. marts, 16. august og 11. oktober 1948 drev selskabet - efter opkøb af en række mindre firmaer - tillige virksomhed under navnene: Jydsk Petroleums Kompagni A/S (Danish American Gulf Oil Company A/S), Holstebro Benzin Kompagni A/S (Danish American Gulf Oil Company A/S), Esbjerg Nafta Benzin og Petroleums Kompagni A/S (Danish American Gulf Oil Company A/S), Amerikansk Benzin Kompagni A/S (Danish American Gulf Oil Company A/S) og A/S Gica (Danish American Gulf Oil Company A/S). Jeg tror, at Gulf's ret besværlige navnekonstruktioner og binavne holdt ved helt frem til 1960, da man samlede det hele under et nyt navn: "Gulf Oil A/S".

Tilsvarende med ændringen fra "Danske Statsbaner" til "DSB" med binavn(e) i 1972. Binavne bortfalder - om ikke før så senest - ved ændring af hovednavnet i vedtægterne.


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak