Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fik fingeren af lokofører! (Generelt)

af Jens V, 26/4 2015, 16:57 (3259 dage siden) @ Peer

Kære Jens

Når nogen ligefrem skriver "Kære Jens", så må man jo svare, selvom jeg egentlig havde besluttet mig til at give op... :-)

Men først dette:
1.Jeg føler mig dybt beskæmmet over - som gammel journalist - ikke at være i stand til at gøre mig forståelig over for en bredere kreds af læsere. Det beklager jeg...
2. Efter dette indlæg kommer der ikke yderligere herfra om emnet - i denne tråd... :-)

Jeg forstår ikke din kobling mellem hvad Kommmunikation skriver og din tolkning; det står jo intet om at personalets anvisninger skal følges.
Hvordan det kan være ikke tilladt at tage billeder når det ikke er forbudt er også noget må du meget gerne uddybe.

Et eksempel fra en anden verden: Ifølge Færdselsloven er det forbudt at køre mere end 80 km/t på landevej. Men det betyder jo ikke, at det altid er tilladt at køre 79, og det betyder slet ikke, at man har RET til at køre 80.

I rigtig mange tilfælde er det faktisk ikke tilladt at køre 80 km/t på en helt almindelig landevej. I nogle tilfælde skal man selv opdage det - tåge, børn på vejen - mens man i andre tilfælde bliver gjort opmærksom på det ved skiltning eller ved påbud fra rette myndighed.

Det er det samme på jernbanen. Det er ikke forbudt at fotografere til privat brug, men der er (som med hastigheden på vejen) tilfælde, hvor det alligevel ikke er tilladt. Og det kan være svært selv at opdage, hvorfor man må følge anvisningerne fra den rette myndighed.

Udgangspunktet er naturligvis Jernbaneloven, som har været oppe at vende et par gange i tråden, men mindst lige så interessant er Straffelovens bestemmelser om især "Freds- og ærekrænkelser".

Hvad Jernbaneloven angår, er det uden tvivl mange baneansatte, som overfortolker den og reagerer dybt uhensigtsmæssigt. Ingen tvivl om det.

Men man skal huske på (mindst) to ting, inden man overfuser dem og beder dem lukke en vis legemsdel: 1. De er på arbejde, fotografen dyrker sin hobby, og 2. Det KAN faktisk godt være, at den baneansatte har en indsigt i tingene, som privatfotografen ikke har. Der KAN faktisk godt være forhold omkring f.eks. sikkerhed og arbejdsmiljø, som hobbyfotografen ikke lige har øje for, og der KAN være hensyn at tage til andre mennesker, døde såvel som levende.

Efter en del ytringer her i tråden må jeg i hvert fald konkludere, at der nok KAN være "skyld" på begge sider.... Og med baggrund i en hel del af de billeder, der vises rundt omkring på Nettet, må jeg konkludere, at nogle fotografer i nogle sammenhænge nok "burde" have været venligt bortvist fra fotostedet... :-)

Slut herfra: Go' fotografering derude. Jeg nyder det selv, og jeg nyder de mange gode billeder, der kommer ud af (den lovlige) indsats med kameraret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak