Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra "Danske Statsbaner" til "DSB" (Generelt)

af Niels Munch, 26/4 2015, 17:16 (3259 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu går det vist galt, Morten. Der er ikke i selskabsretlig forstand noget, der hedder gamle hhv. nye navne, men kun hovednavne og binavne.

Når en virksomhed lader et binavn registrere til sit hovednavn, så skal virksomheden, når den f.eks. i juridisk bindende dokumenter ønsker at anvende binavnet, altid lade det følge af hovednavnet i parentes.

Således f.eks. Østbanens lastbiltjeneste, som fra 1990 benyttede Østfragt a/s (Østbanen a/s), hvor Østfragt a/s registreredes som binavn til Østbanen a/s. Tilsvarende busafdelingen, hvor vi fra 1995 benyttede Østtrafik a/s (Østbanen a/s), indtil Østtrafik a/s udskiltes som selvstændigt datterselskab.

At vi i markedsføring (f.eks. på bilerne) o.l. alene benyttede binavnet, var fuldt legalt.

Tilsvarende blev følgende navne:

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen A/S
Gribskovbanen A/S
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane A/S
Lyngby-Nærum Jernbane
Østbanen a/s

alle ved fusionen i 2002 registreret som binavne til Hovedstadens Lokalbaner A/S og skulle, når binavnene benyttedes i "juridiske dokumenter", f.eks. ved tinglysning i f.m. arealændringer etc., altid efterfølges af hovednavnet (Hovedstadens Lokalbaner A/S) i parentes.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak