Djursland vil springe Aarhus-forstæder over (Generelt)
Her er et forslag, der kan give hurtigere rejsetider mellem Djursland og Aarhus, men det vil jo nok også kræve to spor mellem Hornslet og Aarhus.
Vi er tilbage ved "rejsens psykologi": De, der skal fra A til D, har intet ønske om eller behov for at standse i B og C. Men det er måske lige præcis passagererne fra B og C, der sikrer en fornuftig økonomi i den samlede køreplan. "Problemet" er nogenlunde lige så gammelt som jernbanen selv og er "uløseligt" - med mindre den samlede passagermasse er stor nok til flere togsystemer, eller at samfundet er blevet så rigt, at man prioriterer masser af skatteyderfinansieret kollektiv trafik frem for de andre aktiviteter, der finansieres af samme skatteydermidler.
Af seneste "tilfælde" kan nævnes Laurbjerg, Støvring/Skørping, shunt ved Aarhus osv. osv.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort