Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DJK, lytter du (Generelt)

af Steff, 28/4 2015, 20:06 (3278 dage siden) @ Kenneth

Kære Kenneth m.fl.

Jeg skal (kan) ikke blande mig i om DJK skal, kan eller andet, men jeg kan da komme
med lidt erfaringer og bemærkninger fra et andet projekt. Men inden da, er det jo nok NØDVENDIGT at undersøge, om togsættet i det hele taget er i en sådan forfatning, at det er muligt indenfor det rimelige (økonomi) at istandsætte det. Og hér ligger bl.a. også en opgave, nemlig om togsættet skal restaureres til så originalt som muligt eller ”bare” have en ”make-over”. Men før dette, skal forhandles med trafikstyrelsen og S-tog om det kan komme til at køre på S-togsnettet. Og når færdigt, hvor skal det så opbevares. Og HVIS det skal køre med publikum, skal trafikstyrelsen ind over igen med krævende godkendelser (som DJK ikke selv bestemmer) og togsættet udstyres DYRE sikkerheds systemer, afhængig af hvilket der til den tid nu anvendes på S-tog. Og så skal DJK leve op til en sikkerhedsorganisation for S-toget, med hvem ansvarlig, uddannelser, attester mv. Og da det IKKE er et kørende eksemplar og ikke findes i trafik, kan det være, at alle godkendelser skal startes op helt forfra for selve togsættet. Der kræves en kæmpestor dokumentation som grundlag for en godkendelse.

Danmarks jernbanemuseums 1. G togsæt blev restaureret af DSB S-togs egne værkstedsmedarbejdere, der havde kompetencerne, tiden, faciliteterne og ikke mindst reservedelene ved hånden. Det har DJK ikke, altså skal det gøres et sted, hvor der er plads, det er overdækket, faciliteter som maskiner, donkrafte mv. tilstede samt den fornødne uddannede arbejdsstyrke. For det er ikke en trægodsvogn eller et ”simpelt” damplokomotiv, men en kompliceret elektronisk enhed.

Vil man (DJK) restaurere togsættet, har man jo så også accepteret at det koster mange penge og vi taler hurtigt om flere millioner kroner, selvom togsættet er foræret. Og det er så spørgsmålet, om DJK er villig til at sætte disse midler af og hvilke andre projekter skal stoppes eller sættes på holdt. Og DET er ikke bare en lokalafdelings beslutning, men HELE DJK. Og fondsmidler skal man ikke regne med, med mindre det er et sundt og gennemførligt projekt (og har en almen interesse) og at der er udarbejdet en grundig projektbeskrivelse med bl.a. specificering af, hvad der skal bruges midler til og i hvor stor grad DJK selv kan delfinancierer, hvor meget DJK selv kan lave og hvor meget skal købes udefra. Sluttelig en fornuftig tidshorisont over, hvornår de enkelte dele af fondsmidlerne skal udbetales.

Togsættet skal løftes af bogierne og vognkassen adskilles næsten totalt (håber ikke der er asbest, for det skal fjernes professionelt og koster). Vognkassens aptering fjernes og metallet efterses, evt. rust udbedres eller helt skiftes og nye plader monteres. Gulvet skal sikkert fornys og alt elektrisk skal gennemgås og der skal sikkert trækkes en del nye ledninger. Bogierne skal renoveres og godkendes (hvem og hvor) og så skal det hele samles, males, prøves og GODKENDES.

Hvis jeg skal sammenligne med noget jeg kender til, nemlig renovering af sovevognen, er DJM i den absolut heldige situation, at de nødvendige arbejder på vognkasse og afdrejninger af hjul, godkendelse af bogier mv., kunne ske indenfor museets egne rammer og med støtte fra ”store DSB”, bl.a. bogie eftersyn. De store udgifter har været asbestrenovering samt indkøb i udlandet af ”dimser og dingenoter” der manglede.
HELDIGVIS har der været en VELUDDANNET arbejdsstyrke af frivillige og professionelle. Hvis IKKE de havde gjort arbejdet, havde beløbet for vognen (materialer og arbejdstid) på nuværende tidspunkt ligget omkring ca. 4,5 millioner kroner + de fondsmidler det kostede at købe vognen. Nu er det så heldigvis ikke aktuelt, for så var projektet blevet stoppet.

Jeg kunne ønske mig, at der stadig var et DSB S tog i Htå, der havde plads og lyst til at medvirke, at der var et Bombardier (Scandia) der kunne male og andet, en Thrige der kunne hjælpe med det elektriske samt en fond, der syntes at dette var en almen opgave at støtte.

Mit råd skal være, at sikre togsættet indledningsvis mod mere forfald og derefter TÆNKE SIG GEVALDIGT OM! Og HVIS IKKE muligt (uha, tør næsten ikke skrive det), sælg det til skrot.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak