Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Høvelte trinbræt og mililtærbussen (Generelt)

af Svend, 1/5 2015, 08:57 (3255 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Svend, 1/5 2015, 09:07

Mange tak. Ja unægtelig en noget rodet fortid. Jeg kørte jo kun i Egon-fasen, og som sagt det rene wild west. Husker bl.a. han landede i grøften ved Høvelte Kaserne i snevejr om aftenen. Kedeligt var det squ ikke. Nogle gange var det sekunderne der talte mht til at nå toget i Birkerød om eftermiddagen. Selv en gammel befalingsmand som undertegnede blev overdøvet i larmen!:-P

Ja, Egon hed chaufføren. Utroligt at han kunne holde til at blive råbt og skreget af nærmest hver eneste dag, samtidig med at han - for at kunne nå S-toget i Birkerød - var nødt til at overtræde nærmest alle regler og bestemmelser i færdselsloven. Billetteringen foregik også "hu hej vilde dyr" og jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har modtaget en billet for de 50 øre eller 1 kr, som turen kostede (i 1970).

Billetprisen kan virke rimelig set med nutidens øjne, men soldaterdaglønnen (for en menig) var dengang 7-9 kr, så det var jo dyrt nok. Nå, men om aftenen kunne man tage toget direkte til Høvelte, så var de penge sparet.

Ud over Terkildsens blå rutebil(er) var der til tider også indsat en ældre bus som havde kørt på Fjerritslev-ruten. Det gjorde ikke udstigningen nemmere at der (så vidt erindres) kun var dør foran.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailBillige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak