Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MP i forspand (Generelt)

af Steff, 2/5 2015, 17:16 (3279 dage siden) @ gamle ole

Neej Ole, vi kan vidst ikke helt "tillade os at konkludere" sådan lige frem og med det samme, i og med, at styrevognene først kom i 1951 med litra CRS.

Indtil da taler vi udelukkende om anvendelsen af 2 stk. litra MP med 2 stk. Lkf. med mellemvogn litra BPM med brummerledning (fra 1937 med styreledning A+B og litra MO) i "Nordexpress" og substitiært, at anvende to motorvogne litra MO i forspand med en Lkf. og anvendelsen af A+B styreledninger mellem de 2 motorvogne og sidenhen 2 stk. MO med mellemvogn med styreledninger A+B og en Lkf.
Først efter den anden verdenskrig kommer der rigtigt gang i indbygningen at styreledninger i mellemvogne for anvendelse af litra MO og MK/FK.
Selvom flere mellemvogne efter krigen og styrevogn fra 1951, er det KUN mellemvogne med ekstra styreledning C + ekstra luftledning, der kan anvendes ved styrevognstog.

M.h.t. litra MP anvendelse har det været behandlet i anden tråd for nyligt, se denne.

I øvrigt er dette emne behandlet i "Årsskrift for Jernbanemuseets venner 2000, siderne 22 til 28 med tilhørende 2 siders skema over alt vognmateriel med styreledninger + brummer.

Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god lørdag

Steffen Dresler

NB: Jeg ser da ingen problemer med, at omtalte skema kopieres og anvendes på "jernbanen". Ulig noget nemmere at få information hér, end at skulle "klikke sig" igennem et utal af vognlitra;-).
Jeg tror ikke, at hverken skriverkarlen eller den daværende ansvarshavende redaktør har noget imod dette:-)

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak