Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uruguay - Maritime motiver (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 3/5 2015, 08:56 (3252 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg var kun kort tid i Uruguay og vil ikke vise flere togbilleder derfra, men Argentina-tråden bliver taget op igen på et tidspunkt.

Kort tid efter at jeg besøgte Uruguay, åbnede et lille jernbanemuseum i Colonia - dog ikke på det gamle stationsterræn, hvad der havde været ret oplagt. En samling af modeller og mindre museumsgenstande var i sin tid udstillet på hovedbanegården i Montevideo, og da den lukkede, blev de vistnok reddet af en privatmand, men jeg fik ikke set dem.

Jeg ved imidlertid, at der her i forum er flere skibsinteresserede, og jeg vil slutte af med et par fotos til ære for dem.

Først skal jeg måske lige nævne, at Montevideos centrum ligger på et næs, og mod øst har man en ”rambla” - en strandpromenade kantet af eksklusive beboelsesejendomme med havudsigt. Men mod vest ligger en bugt, omkranset af industri - og affald - og her ligger en veritabel skibskirkegård.


[image]

[image]

[image]

Jeg er ikke særlig sagkyndig, men såvidt jeg kan se, er det trawlere.

[image]

Det tyske lommeslagskib Graf Spee blev sænket af sin besætning den 18. december 1939 ud for Montevideo. Skibets afstandsfinder er bjerget og opstillet i havnen. Med et billede af den slutter vi af for denne gang.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak