Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diverse svar (Generelt)

af esni, Frederikssund, 17/5 2015, 22:34 (3265 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hejsa

Spændende diskussioner. På den bageste slide af min præsentation på Banekonferencen er anført mine kontaktoplysninger, så skriv endelig direkte med spørgsmål. Jeg bider ikke :-) Om man vil tro på hvad jeg siger eller skriver, må man naturligvis selv om :-)

Jeg er glad for at læse dine svar her, hvor de når ud til mange flere end svar på individuelle spørsmål.

Bremser på det franske marked:
I Frankrig tæller nødbremsen med i togets beregnede bremseeffekt, hvorfor tog til Frankrig normalt har mindre bremseskiver (og også gerne mindre hjul), da det ikke er nødvendigt med større bremseskiver, for at leve op til de franske nationale undtagelser fra TSI bremsereglerne. Naturligvis kan tog med andre størrelser bremseskiver køre i Danmark, men Bombardiers OMNEO vil skulle have større bremseskiver og et nydesignet bremsesystem, for at leve op til de danske (og tyske) bremseregler, der er mere baseret på TSI kravene, end de franske undtagelser.

Alternativt kunne det vel godkendes til en lavere maksimalhastighed?

Med nye større bremseskiver og anderledes bremsesystem, er der ikke langt til nye bogier, og dermed ny vægt for toget, nye beregninger, nye løsninger og ny homologering og voila, så er det reelt et helt nyt tog, man skal have fat i, for at køre med OMNEO i Danmark. Det er altså ikke størrelsen på bremseskiverne, der er udfordringen, det er kravene til togets samlede bremseevne - der så medfører mindre bremseskiver - der er anderledes på det franske marked.

WESTBAHNs Stadler KISS
Toget er ikke med som 200 km/t tog, da det ikke er TSI godkendt til dette. Togene til WESTBAHN kører efter sigende på en særlig "alpelandsgodkendelse", og er vist iøvrigt heller ikke designet mekanisk til møde med krydsende tog, der kører 250 km/t.

Siemens ICx
Er markeret som til dels Bombardier tog, da Bombardier er underleverandør til Siemens på disse tog.

ZEFIRO
Som anført i artiklen i Jernbanen, så kræver ZEFIRO som "standardtog i Danmark", at nogen køber en ZEFIRO til 250 km/t (og ikke 360 km/t som Italien), eller at man vælger at anlægge nogle af de nye baner til 300 km/t. Derfor fremgår ZEFIRO ikke af oversigten over tilgængelige standardtog. Samarbejdsaftalen med Ansaldobreda gælder iøvrigt kun de 50 togsæt, der skal leveres til FS. En eventuel leverance til Danmark vil formentlig blive bygget i Hennigsdorf

TWINDEXX Express og TWINDEXX Vario
Ja, vi vil da gerne sælge den til Danmark - men det er altså ikke med onde bagtanker, at vi ikke markedsfører OMNEO eller ZEFIRO. Det handler om, at hvis Danmark ønsker standardtog, så er der altså egnede standardtog, der kan anskaffes.

Med venlig hilsen

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak