Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diverse svar (Generelt)

af esni, Frederikssund, 18/5 2015, 13:22 (3237 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

OMNEO til lavere hastighed:

Ja, man godt gå efter en godkendelse af en fransk OMNEO type til lavere hastighed i Danmark - eksempelvis 120 km/t. Men det vil stadig være en ny godkendelse af en "signifikant ændret" togtype, og det koster. Samtidig er anskaffelsespriser og driftsomkostninger stigende i takt med hastigheden, og da OMNEO således stadig er et 200 km/t tog - blot nu anvendeligt til max 120 km/t - så er det markant dyrere, end eksempelvis en 160 km/t TWINDEXX Vario, der er bygget efter de normer, der gælder på det danske marked.
Det Europæiske marked er ikke eet eller to markeder, men flere seperate markeder. En lille detalje som standardlængden for en perron, er eksempelvis forskellig i Schweiz, Østrig, Tyskland og Danmark. Målet med de nye TSI krav er på sigt, at få det europæiske marked gjort til eet marked for jernbanen (både infrastruktur, tog og drift). Men der er mange årtier til dét sker, og de væsentligske fremskridt fokuseres på internationale jernbanegods løsninger.

Så OMNEO er et 160-200 km/t produkt til det franske marked, og ikke egnet til det danske marked. Dér hedder standard dobbeltdækker produkterne fra Bombardier TWINDEXX Vario (160 km/t) og TWINDEXX Express (200-230 km/t).
TWINDEXX Vario kan leveres som togsæt eller lokomotivtrukket (og kan trækkes af andre leverandøres lokomotiver)
Tilsvarende kan TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne køre i flæng med DSBs nuværende dobbeltdækkere (2003 typen) og lokomotiver (ME og EA), og i takt med elektrificeringen kan ME udskiftes med enten nye el-lokomotiver eller TWINDEXX Vario "Motor Cab Car", der kan gøre dobbeltdækkervognene til el-togsæt.
TWINDEXX Express kan leveres som 3, 4, 6, 8, 10, 12, 14 og 16 vogns tog og koble 4-5 togsæt, med en acceleration der er 15-30% kraftigere end IR4/ET og til enten 200 eller 230 km/t.

Et redesign med tilhørende godkendelse af et tog som OMNEO til brug i Danmark vil skønsmæssigt stå i omkring 500 mio EURO i engangsomkostninger. For samme beløb kan man få ca 250 nye TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne, så vi ser ikke rigtig grund til at promovere en ombygget OMNEO til det danske marked.

Det vil naturligvis også være muligt, at udvikle et specielt tog til Danmark, men det er ikke rigtig på dagsordenen :-)

/Lasse

Kære Lasse

Tusind tak for dine meget oplysende svar. Jeg tilsår gerne at jeg er en naiv udenforstående, som kan blive særdeles overrasket, når jeg hører om forskelle i måden at beregne performance på landene imellem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hectorrail

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak