Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB perrontraktorer (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/5 2015, 23:38 (3256 dage siden) @ dykker5502

For godt 3 år siden entrerede jeg dette forum i jagten efter en DSB perrontraktor.

Jagten er nu endt for så vidt som jeg har erhvervet mig en P&T model af slagsen:
[image]
Ladet, der er væsentlig for køretøjets traktion, er afmonteret, men med:
[image]
Traktoren er tilsyneladende meget komplet. Der er helt nye dæk på.
Planen er i første omgang at få den til at køre igen. Jeg fik den leveret i Bededagsferien og nåede ikke at få den køreklar til årets veterantræf i Græsted, men fik da i pinsen købt denne vogn af en god veteranven, som leverede den igår:
[image]
Det er den udgave der styrer på begge aksler. Den nødvendige trækstang, der kan flyttes fra den ene ende til den anden, er der. Den skal have 4 nye dæk og slange.
Jeg vil således nu råde over et komplet perrontraktorvogntog version P&T.
På sigt skal begge dele restaureres.
Alle mine oprindelige spørgsmål er faktisk endnu ikke besvarede. Hverken her eller ad andre kanaler.
Dog ved jeg nu at der (nok) kun har været brugt 2 motorer:
1: Ford "Kölner" Motor G28T - 4 cyl. sideventilet 60 HK - videreudvikling af Ford A og B motor
2: Ford Anglia 105E - 4 cyl. topventilet
Min har været indregistreret - der sidder beslag og nummerpladebolte på fronten. Boltene er til type 6 med 2 bogstaver.
[image]
Jeg har her i pinsen været sammen med Ole Munk Plum og ifølge ham var alle postvæsnets perrontraktorer indregistreret idet de kørte på "fremmed grund" (banens) eller på fædselslovens område. DSB derimod kørte på egen grund og behøvede derfor ikke nummerplader, hvis de blev på stationerne.
Jeg har haft fat i Trafikstyrelsen, for at få afklaret hvordan sådan et køretøj skal indregistreres og om det overhovedet skal indregistreres.
Da køretøjet har et lad og derfor kan transportere gods, er det en bil og skal indregistreres som sådan. Det er for mig her uindteressant at der ingen papirer er på traktoren, for staten betaler ikke registreringsafgift på deres køretøjer, så uanset hvad vil jeg skulle betale en eller anden form for afgift. Hvis jeg vælger personbil vil den kunne få historiske plader - dvs. sorte emalieplader med 2 bogstaver. Her opstår så spørgsmålet hvilket område jeg skal vælge, for der har næppe nogensinde været en P&T perrontraktor i Helsinge (BP) registreringsområde som jeg bor i.

Via opslag på Facebook har jeg fået kontakt til efterkommere af smedemester Hans Hvid. Jeg håber måske ad den vej at finde mere om denne lokale virksomhed, som ud over disse hundreder af perrontraktorer udførte arbejde for de lokale nordsjællandske baner.
[image]
Jeg håber også at komme tilbunds i hele historien om disse små køretøjer og alle deres variationer.

Ud over at benytte den ved Græsted Veterantræf vil den givetvis være at se på Græsted Station ved forskellige arrangementer her.

To be continued......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak