Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB seeks locomotive procurement consultant (Generelt)

af Gæst1, 28/5 2015, 09:28 (3249 dage siden) @ Peter Christensen

Er dybt uenig i at leverandøren ville have nemmere ved at vedligeholde EA.
Meget af elektronikken er forældet og da mantraet var (er?) "IC4 kommer snart" så blev der ikke sendt mange penge efter vedligehold. Den nuværende stand er blot et resultat af denne politik.
Så at få de lokomotiver op på et bare nogenlunde niveau er ikke helt nemt.
Bevares, man kan da også rykke alt ud og indbygge nyt......men den pris bliver voldsom. Nok oppe i den ende hvor nyindkøb vil være en seriøs mulighed.

Tommelfingerregler: Levetidsforlængelse koster 60% af nyprisen for et tog, forlængere levetiden med 15 år, og er tjent hjem i lavere driftsomkostninger på 10 år.

Ifølge forliget om 12-13 nye el lokomotiver (419,9 mio inkl moms) koster et nyt lok ca 32 mio inkl moms.

En levetidsforlængelse af EA vil (hvis tommelfingereglerne også gælder her) kunne gennemføres for ca 15 mio plus moms pr lok. DSB ansøgte og fik bevilget 50 mio til alle 6 lok (altså ca 8 mio pr lok), så det er relativt optimistisk, at forvente, at EAerne kommer til at køre rigtig godt (hurtigt). DSB skal nok få dem til at køre godt, for vedligehold af lokomotiver er de gode til, men fejlene skal lige findes, stumperne leveres og fejlene rettes.

Der er forskel på at bruge 6 lok til en enkelt dobbelttur til Padborg med få stop og komfortabel køretid, og så bruge de samme lok til intensiv regionaltogsdrift.

Hvis leverandøren havde været ansvarlig for veldigehold, havde man bedt om de 15 mio pr lok - eller nok nærmere forklaret fornuften i at anskaffe nogle helt nye lok.

Helt generelt vil leverandøren jo nok bruge de folk, der laver vedligehold nu, så i EA sagen, er det ligegyldigt, hvem der vedligeholder. "Fejlen" - hvis man altså kan kalde den det - er at budgettet til ombygningen af EA, nok ikke står mål med behovet. Men det har givetvis været det "man kunne få".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak