Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danske politikere åbner for udskydning af åbningen af tunnel (Generelt)

af ulca, 25/6 2015, 21:45 (3227 dage siden) @ Svend

Jeg undrer mig også over det, men det skulle være noget med at det vil være for dyrt for godstransport de første år at passere Fehmern.


Om der er nogen der ved, om det bliver dyrere eller billigere at køre under Femernbælt end under/over Storebælt, er ikke godt at vide.

Mon ikke det bliver billigere at køre via Femern pga at der skal køres færre kilometer på danske strækninger. Og mon ikke Femern A/S vil tilbyde lavere priser for at lokke operatører til at køre den vej.

Men hvis godstogene skulle have kørt via den enkeltsporede strækning mellem Puttgarden og Bad Schwartau (lige nord for Lübeck), ville det have givet store driftsmæssige problemer (ud over de manglende køreledningsanlæg). En stor del af krydsningsstationerne er nedlagt efter Danlink-godstogene holdt op med at køre den vej, så en stor del af togene skulle derfor fortsat køre via Storebælt.

Det må så være nedlagt rent driftsmæssigt, da jeg både på diverse luftfotos og et par planer over nordtyske strækninger er vist fire krydsningsmuligheder mellem Puttgarden og Oldenburg. Og hvis der stadig kører tog til Burg så er som minimum det sydlige sporskifte til vigesporet på Burg West (en driftsteknisk station) stadig i brug, idet at forbindelsen ind til selve Burg sker fra sporskifter i den nordlige og sydlige ende af vigesporet og forgreningerne fra disse fører via to kurver mod øst og samles til et spor.

Jeg gætter på, at ligesom på banen mellem Nykøbing F og Rødbyhavn har man heller ikke på banen fra Lübeck til Puttgarden har nedlagt de krydsningsstationer man tidligere har brugt til F.eks. godstog. Årsagen er formentlig at nedlæggelsen af disse og fjernelsen af overflødige spor ville blive dyrt, så man har ville vente på senere ombygninger, opgraderinger eller andre anlægsarbejder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak