Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danske politikere åbner for udskydning af åbningen af tunnel (Generelt)

af ulca, 26/6 2015, 06:20 (3220 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sammenhængen mellem prisdannelsen for at køre over/under henholdsvis Femernforbindelsen og Storebæltsforbindelsen er ret kompleks, og hvis man leder længe nok (hvad jeg ikke har gjort), kan man sikkert finde notater, der går i dybden med problematikken.


Ja, samt for jernbanens vedkommende prisen for at benytte en given strækning. Hvordan denne beregnes ved jeg ikke, men det burde være til at finde.

Problemet består groft sagt i, at hvis man f.eks. gør det gratis for bilisterne at køre over/under Storebælt, vil det flytte biler fra Femern til Storebælt og dermed forringe økonomien i Femernprojektet. Og omvendt - hvis man har fantasi til at forestille sig noget sådant.


Men heldigvis sker det næppe foreløbig, tidligst vil nok være når gælden er helt afdraget. Og selv da er det sigende planen at der skal betales en afgift som dels skal dække udgifter til vedligeholdelse, dels vel også udgifter til at afgøre hvad der skal ske når forbindelsen når sin forventede levealder, som vistnok var 80 år fra indvielsen; altså en gang i 2070'erne.

I et eller andet omfang gør noget tilsvarende sig gældende for jernbanetrafikken.


Ja det gør der uden tvivl.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak