Danske politikere åbner for udskydning af åbningen af tunnel (Generelt)
De er mig bekendt blot aflåst, for det tilfældes skyld at der måske skulle være behov for at benytte disse.
.
Ingen af de nævnte stationer kan "bare lige" åbnes igen, hvis der bliver behov. Det kræver (formentlig) udskiftning af hele eller dele af sporskifterne og det er der ingen der går i gang med nu så tæt på et kommende dobbeltspor.
Hvor vidt de "bare lige" kan åbnes kommer vel an på hvordan de er låst. Jeg synes at kunne huske, at i nogle tilfælde har et sporskifte været låst ved brug af noget som nærmest ligner en klemme som fastholder den bevægelige del (tungen, hedder den vist nok) i en bestemt position. Andre har jeg set, at man "bare" fjernede forbindelsen mellem den bevægelige del og enten el-motoren eller håndtaget (afhængigt af hvordan sporskiftet betjenes).
Men om de bliver gen-åbnet vil jeg ikke lige sige er usandsynligt, det kunne jo hænde at visse byggematerialer (f.eks. armeringsjern og andre stål-ting) vil blive leveret pr. jernbane end skib, idet at Scandlines i øjeblikket administrerer havnen i Rødbyhavn og har mulighed for at nægte adgang hertil for andre skibe end deres færger. Såeh, der kan blive brug for strækningen, men hvor stor sandsynlighed der er herfor er svært at vurdere; men man skal aldrig sige aldrig.