Damplok. trækker 143 godsvogne med containere i to etager (Generelt)
Det er ligegyldigt om SD40'ern har modulelektronik eller ej - dieselmotoren yder det samme (med alskens forbehold for vedligehold).
Dét som er væsentligt er TRÆKKRAFT og ikke så meget dieselmotorens effekt.
Trækkraften er - med den tids teknik - ligefrem proportional med vægten på de drivende hjul.
Da visse selskaber ønskede tunge lok (= mere trækkraft), så vejer en SD40 ca. 150-180 tons - alt efter udførelse.
UP fik "en del" loko fra opkøbte baner, så tungen skal holdes meget lige i munden når der tales vægt; lokomotiverne var ikke bygget til UP spec. og selv ikke UPs "egne" loko vejede det samme.
Bevares, en "Challenger" har en - tilsyneladene - højere trækkraft end en SD40.
Men!
Det helt korrekte grundlag for at sammenligne damp og diesel er trækkraftkurverne. Det typiske er at damp har meget lidt trækkraft ved lave hastigheder og senere "peaker" kurven inden maks. hastighed nås.
Omvendt med diesel, hvor trækkraften er høj ved lave hastigheder for at aftage med hyperbel-form indtil maks. hastighed nås.
Dette gælder primært for el-loko og dieselloko med elektrisk kraftoverføring (AC eller DC er ligemeget).