Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 6/7 2015, 17:43 (3189 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Beklager at link'et i mit tidligere indlæg ikke virker, jeg kan ikke gennemskue, hvad der er galt.

Grundlaget for Nürnberg-processen var ”The Charter of the International Military Tribunal” også kaldet ”The Nuremberg Charter”. Teksten findes på nettet, f.eks. her. Der var tale om en inter-allieret aftale om at nedsætte en domstol for at retsforfølge:

Forbrydelser mod freden,
Krigsforbrydelser samt
Forbrydelser mod menneskeheden

Forbrydelserne mod menneskeheden (Artikel 6, punkt c) omfattede ”mord, udslettelse, slaveri, deportation og andre umenneskelige handlinger begået mod enhver civilbefolkning før eller under krigen, eller forfølgelser af politiske, racemæssige og religiøse årsager foretaget under udførelsen af eller i forbindelse med enhver forbrydelse indenfor tribunalets jurisdiktion, hvad enten de er i strid med den lokale lovgivning eller ej."

Uden at vide det, vil jeg tro, at Deutsche Reichbahn's medvirken til deportation af jøder falder ind under dette punkt.

Artikel 8 i "The Nuremberg Charter" fastslog i øvrigt, at det ikke fritog nogen fra ansvar, at de handlede efter ordre, men retten havde mulighed for at anse det som en formildende omstændighed ved straffeudmålingen.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak