Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EUs direktiver for jernbaner (Trafikpolitik)

af steenth, 11/7 2015, 13:51 (3184 dage siden) @ ulca

Hvad selve den strukturelle opdeling gælder, synes jeg rent principielt at løsningen med et holdingselskab som ejer et antal datterselskaber er mere fornuftig. Hvorfor? Tjoh fordi at et overskud generet et sted (eller rettelig, et datterselskab) kan udnyttes til gavn for hele organisationen eller et andet sted i denne, hvis der ikke er behov for det lige netop der hvor det er generet. Et tænkt eksempel:

Jeg er tilhænger den nuværende model i Danmark. Det skal være mere politiske kontrol med infrastrukturen, mens operatørerne har mere frihed til at selv at forvalte deres del. Og en af operatørerne skal ikke have en ekstra fordel fordi de også forvalter infrastrukturen.

Et datterselskab som står for driften af hvad vi kalder S-baner generer et overskud, men har ikke umiddelbart brug for det til investeringer, men til gengæld trænger infrastrukturen på landsplan til fornyelse/modernisering. Så ved at overføre overskuddet til først holdingselskabet og dernæst det datterselskab som administrerer infrastrukturen kan ejeren, staten, spare på investeringerne; altså kan investeringerne gøres billigere, til gavn for den overordnede økonomi.

Hvis der er underskud i operatørdelen - det sker jo. Så tages det fra den nødvendige vedligeholdelse. Og det kan ikke mærkes i starten, men på et senere tidspunkt. Og det kan mærkes af alle. Da DSB blev delt, blev budget for Banestyrelsen for lille, da banemidlerne var blev brugt til drift istedet for den nødvendige løbende vedligeholdelse og fornyelse af jernbanenettet. Det er der heldigvis blevet rettet op på. Men det kunne mærkes. Og senere er faktisk via transportministreret blevet flyttet midler fra DSB til Banedanmark. Så det behøver man ikke bruge et holdingselskab til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billederDSB K539

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak