Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EUs direktiver for jernbaner (Trafikpolitik)

af ulca, 11/7 2015, 16:16 (3184 dage siden) @ M Thomsen

De har også været mange klagesager i Tyskland fra private operatører, der føler sig nedprioriteret, når DB Netz fordeler kanalerne. Det tyder på at konstruktionen med holding er til fordel for moderselskabets operatørafdelinger.

Det kan du godt have ret i, men så er det lidt pudsigt at få eller ingen operatører har klaget over at staten til stadig lader DSB kører en betydelig andel af al trafik på jernbanen. Det er forståeligt nok at man ikke overlader landsdelstrafikken til andre operatører, men regionale strækninger såsom Nordvestbanen, Lille Syd og Svendborgbanen kunne vel principielt set godt køres af andre operatører end lige netop DSB ? Dog ser situationen ud til, i mindre grad, at være i bedring når man vil overlade den nordlige del af Lille Syd (helt specifikt Køge - Roskilde) til Lokaltog som så forlænger deres eksisterende rute(r) fra Stevns til Roskilde.

I øvrigt var det vist en kombination af nedprioritering af deres trafik og sporbenyttelsesafgift som gjorde at SJ stoppede deres trafik til Odense. Og vistnok også at der ikke var så pokkers mange passagerer, men det skulle efter sigende skyldes en kombination af tider for ankomst og afgang samt pris (som så igen skyldtes afgiften for at benytte banen).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Spøgelsestoget - DVD

Spøgelsestoget - DVD. Pris 60 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak