Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K74, regionaltogsreformen? (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 28/7 2015, 20:45 (3187 dage siden) @ Flemming Jakielski


Bn materiellet startede for alvor på Kystbanen med sommerkøreplanen i juni 1973 og således også den principielle time drift på Sjælland med vendinger i Nivå og Helsingør.

V.H.
Flemming

Hej Flemming og Ole.

Bn-vognene blev sat i drift på Kystbanen efterhånden som de blev leveret.

I juni 1973 kom der ny Kystbanekøreplan med halvtimesdrift og opdeling i Nivåtog og Helsingørtog,
alle tog får Bns-stammer, Helsingørtogene med An.

Ved overgang til K 74 forlænges Kystbanens Nivå-tog ud på Sjælland til Næstved/Slagelse og Holbæk/Kalundborg.

Det var godt man ikke tog skridtet fuldt ud i 1973 for så var det hele brudt sammen og ikke kun Kystbanen.

Fra pålidelig kilde forlyder det at ikke alle Bns-vogne var blevet prøvekørt og man på premieredagen måtte fjerne beskyttelsesplasten over instrumentpanelerne på nogle af vognene.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak