Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K74, regionaltogsreformen? (Generelt)

af re20000, 28/7 2015, 22:18 (3167 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I juni 1973 kom der ny Kystbanekøreplan med halvtimesdrift og opdeling i Nivåtog og Helsingørtog,
alle tog får Bns-stammer, Helsingørtogene med An.

Ved overgang til K 74 forlænges Kystbanens Nivå-tog ud på Sjælland til Næstved/Slagelse og Holbæk/Kalundborg.

Det var godt man ikke tog skridtet fuldt ud i 1973 for så var det hele brudt sammen og ikke kun Kystbanen.

Så vidt jeg husker, var grunden til de mange problemer en meget optimistisk vurdering af behovet for vendetid i Nivå og at trækkraften, der allerede den gang havde et vedligeholdelsesefterslæb, pludselig fra at skulle køre "almindelige tog" skulle køre som S-tog: fuld gas og bremsen i - fuld gas og bremsen i, og det sled mere på dem end man havde forudset.

Nold


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak