Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K74, regionaltogsreformen? (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/7 2015, 14:34 (3192 dage siden) @ re20000

Så vidt jeg husker, var grunden til de mange problemer en meget optimistisk vurdering af behovet for vendetid i Nivå og at trækkraften, der allerede den gang havde et vedligeholdelsesefterslæb, pludselig fra at skulle køre "almindelige tog" skulle køre som S-tog: fuld gas og bremsen i - fuld gas og bremsen i, og det sled mere på dem end man havde forudset.

Nold

Hej Nold

I begyndelsen var ITC systemet også noget af et problem. Jeg har da kørt med Mo-ABhl-Cll-Mo reserven i juli 1973.

Der var jo ganske rigtigt kun 4 minutters vendetid i Nivå. Det ville være for lidt selv på en tunnelbane.
Man fandt efterhånden ud af at bygge en ekstra transversal, fra midtersporets nordlige del til det sydgående spor. Det muliggjorde 24 minutters vendetid. Det kostede selvfølgelig en stamme ekstra.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak