Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brunkul og jernbaner (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/7 2015, 11:01 (3164 dage siden) @ cslundsten


Banerne er fuldt sikrede, men dog anvendes et stærkt forenklet signalsystem som reelt blot anvender signalgivningerne "stop" og "kør" (rød hhv. grøn). Dog kan der ved vanskelige oversigtsforhold forsignaleres "forvent stop" ved blinkende grøn. Til gengæld er banerne udstyret således at togene kan køre i begge retninger uden omløb og uden at togets forende er bemandet når der "skydes". Signalmæssigt håndteres dette gennem særlige "skydesignaler" som er repetersignaler placeret en toglængde foran hovedsignalet. I stedet for rød viser skydesignalet gul, og signalerne på billedet er således ikke hoved+fremskudt signal som man ellers skulle tro. Den gule lampe er ny idet man tidligere anvendte to blå ved siden af hinanden:

Hej Carsten

Tak for din udførlige rejseskildring.

Her er mere om signaler ved ex DDR brunkulsbaner: http://www.stellwerke.de/signal/braun/index.html

og her: http://www.stellwerke.de/signal/braun/tische.html og http://www.stellwerksbilder.de/braun/vpl.gif

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak