Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)

af Jens V, 31/7 2015, 13:43 (3190 dage siden) @ Krabsen

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?

Hvornår er det på sin plads at skelne mellem en station og et trinbræt - eller sige "station" om begge dele? Hvornår er det på sin plads at skelne mellem et lokomotiv og et togsæt - eller sige "tog" om det hele?

Det handler om det sproglige og faglige niveau for samtalen.

Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om. :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak