AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)
Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:
'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'
Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..
Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?Hvornår er det på sin plads at skelne mellem en station og et trinbræt - eller sige "station" om begge dele? Hvornår er det på sin plads at skelne mellem et lokomotiv og et togsæt - eller sige "tog" om det hele?
Det handler om det sproglige og faglige niveau for samtalen.
Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om.
Selvom man taler fagsprog, kan der godt være forskel på vinklen. Anlægsteknisk vil de fleste nok kalde det dobbeltspor, og mange med ren anlægsteknisk baggrund vil næppe ane hvad vekselspor er. Men sikringsteknisk er det bestemt ikke ligegyldigt.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen