Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)

af Jens V, 31/7 2015, 14:20 (3164 dage siden) @ steenth

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?


Man bygger dobbeltspor, mens vel vekselspor er en driftsform på dobbeltspor... eller er er rod i terminologien? Eller kunne det være en sprogfejl blandt fagfolk at kun bruge betegnelsen "dobbeltspor", hvor der er ikke er vekselspor. For folk uden for jernbanesektionen vil ikke kunne gennemskue det.


Helt på et rene med, at man i medierne og andre steder skal kalde det dobbeltspor. Man bygger jo også "en station" i Langeskov på Fyn. :-)

Men hvis vi her i gruppen skal snakke om AM-signaler og den dermed forbundne kapacitet, inddeling i blokafsnit og banestykker m.v., så mener jeg, at det er nødvendigt, at man gør sig klart, at det er to vekselspor. Om man så bare skal kalde det en driftsform er for mig ligegyldigt - men en skelnen mellem dobbeltspor og vekselspor er ikke - i netop denne sammenhæng - ligegyldig.

I SR § 2 står det således:

1.2.1. Sporbenævnelser
1.2.1.1. Enkeltspor
Banestykke med ét hovedspor benævnes strækning med enkeltspor.
1.2.1.2. Dobbeltspor
Banestykke med to parallelle hovedspor, hvorpå der normalt køres
på højre spor i køreretningen, benævnes strækning med
dobbeltspor.
På en dobbeltsporet strækning benævnes de enkelte spor som højre
henholdsvis venstre spor med angivelse af, for hvilken køreretning
det pågældende spor er højre henholdsvis venstre spor.
1.2.1.3. Vekselspor
Banestykke med to eller flere parallelle hovedspor, som har valgfri
sporbenyttelse og køreretning, benævnes strækning med
vekselspor.

- men nu er vi nok liiiige ved at blive OT i forhold til overskriften på tråden. :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak