2. spor mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)
Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:
'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'
Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..
Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?Hvornår er det på sin plads at skelne mellem en station og et trinbræt - eller sige "station" om begge dele? Hvornår er det på sin plads at skelne mellem et lokomotiv og et togsæt - eller sige "tog" om det hele?
Det handler om det sproglige og faglige niveau for samtalen.
Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om.
Og skal man være lidt pedantisk og bruge tidligere anlægsarbejder som reference, vil man kunne argumentere for, at det man bygger i Sønderjylland ikke er et dobbeltspor; man "forsyner strækningen med et 2. spor". Det er i hvert fald det udtryk, som man konsekvent - MEGET konsekvent - benyttede tidligere.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen