Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)

af Poul Andersen, 31/7 2015, 22:57 (3190 dage siden) @ Erik Olsen

Eller afløste den mere fleksible vekselspor-løsning venstresporsløsningingen?


Det kan man sige.

De oprindelige dobbeltsporsanlæg havde kun signaler for kørsel ad højre spor. Senere udbyggede man nogle strækninger med en "billig-løsning" for signalgivning ad venstre spor, men hastigheden var begrænset til 80 km/t på strækningen og 40 km/t ind og ud af stationerne pga. venstresporssignalernes begrænsede synlighed og den manglende hastighedssignalering.

Endnu senere tog man skridtet fuldt ud og etablerede signalgivning for vekselspor som to enkeltspor (eller fire enkeltspor for Høje Tåstrup-Roskilde). Det forekommer mig i øvrigt at sidstnævnte strækning var en af de første med vekselsporsanlæg. Løsningen er relativt dyr sammenlignet med de tidligere løsninger, men også mere fleksibel.

Hastigheden på venstre spor på strækninger uden togkontrolanlæg er 70 km/t. - med togkontrolanlæg 120 km/t.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak