Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der noget at hente her? (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 31/7 2015, 23:19 (3185 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I andre tråde diskuteres det heftigt, om man kan "hente" 1 minut eller 2 mellem København og Odense eller mellem Odense og Aarhus. Det lyder til, at det koster hundredevis af millioner - hvis ikke en milliard eller mere - at hente et minut eller to her og der. Fair nok.

Jeg oplever, at der må kunne "hentes" et eller andet ved togenes afgang og/eller ankomst til stationerne?

Eksempel 1:

Et sydgående tog afgår fra Aalborg. Det tager "oceaner af tid" for dørene at lukke (sammenlignet med f. eks. diverse undergrundsbaner i f. eks. Rom og London). Når IC4 toget "accelererer" tager det "ufattelig" lang tid at komme op i fart. Som passager føles det, som om lokomotivføreren skal foretage manuelle gearskift mange gange og ved hvert "gearskift" taber togsættet "moment".

På en station som Aalborg burde man jo kunne afgå med fuld kraft 120-200 km/t fra f. eks. spor 4, der "går ligeud" af stationen; men jeg oplever, at man "lister" frem til SU-signalet og også mellem SU-signalet og U-signalet går det med "morfar-fart".

Så vidt jeg ved gælder hastighedsbegrænsningen ved I-signalet helt frem til SU/U-signalet. Dvs. for at toget kan give fuld gas ud af spor 4 så skal man have stillet signal for gennemkørsel - jeg ved ikke om det er teknisk muligt i Aalborg.

Dog bliver 10 minutters opholdet for ICL i Aalborg fra K16 forkortet betydeligt hvilket sammen med andre tiltag bringer rejsetiden fra Frederikshavn/Hjørring og til stationer syd for Aalborg ned med 10-15 minutter.


Der findes sandsynligvis "gode" forklaringer på ovenstående "langsommeligheder". Men det må da for pokker kunne gøres hurtigere - uden at sikkerheden sættes over styr.

Eksempel 2:

Et sydgående tog skal ved ankomst til Aarhus kobles sammen med et togsæt, der holder i spor 2. Det ankommende tog stander foran SI-signalet for herefter at liste ned til et PU-signal for så igen at liste hen til det ventende togsæt, standse foran dette, liste hen til det og sammenkoble. Først nogle sekunder senere, kan dørene åbnes.

I onsdags var jeg med ICL 50 der først gjorde holdt lige før de ventende togsæt og ca. 30 sekunder senere kørte frem og koblede. Så det kan lade sig gøre.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak