Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2. spor mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)

af Ulf Pålsson @, 4/8 2015, 22:38 (3181 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er ikke alle svenske dobbeltspor der er vekselspor, men alle de nyanlagte er.

Jo! Alla svenska banor med dubbelspår (= två spår på linjen, dvs. på fri bane) har automatisk linjeblockering med likvärdig och dubbelriktad signalering på bägge spåren, alltså motsvarande det danska vekselspor. Sedan 1981 har det varit så på f.d. Statens järnvägar (nu Trafikverkets järnvägsnät). Denna typ av "modern" signalering på dubbelspår började SJ bygga i början av 1950-talet.

På den smalspåriga Roslagsbanan (ägs av Stockholms läns landsting) infördes dock likvärdig dubbelriktad signalering på båda spåren på dubbelspår först 1996. Fram till 1996 fanns det där automatisk linjeblockering bara på vänsterspår (den normala trafikriktningen), jfr Snekkersten - Helsingør. Den typen av linjeblockering hade försvunnit från SJ redan på 1940-talet. Från början av 1930-talet till 1948 byggde SJ linjeblockering på dubbelspår med förenklad signalering (med dvärgsignaler) på högerspår (motspår), ungefär som det nu är på de flesta dobbeltspor i Danmark, men den sista sträckan med sådan utrustning fick alltså nya signaler 1981.
/up


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak