Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Indretningen i Bn-v

af Hedegaard, 20/2 2011, 14:41 (4786 dage siden)

Der er noget jeg aldrig helt har forstået, så jeg håber at der er nogle kloge hoveder herinde :-)

Jeg har læst i op til flere DSB Blade tilbage fra starten af 90'erne, hvor der blev talt meget om, at Bn vognene på Nordvestbanen var blevet moderniseret. Der var tale om de såkaldte Bn-v(est) vogne med blå sæder og hvide nakkepuder.
Disse vogne begyndte meget hurtigt også at dukke op i andre Regionaltog, samt Interregionaltog.

Der var tydeligt, at dette interiør-design var noget som DSB havde tænkt sig skulle blive et fælles design for alle togtyper.
Bf vognene fik dette design. Bab og Ba vognene fik dette design. De første IC3-tog kørte sågar også rundt med lignende sæde-design.
Sædetypen blev også fast anvendt som 1-klasse interiør i styrevognene indtil deres udrangering i 2010.

Mit spørgsmål er så, hvorfor blev dette design allerede ændret 5 år efter? På en måde syntes jeg at det nye Bn/Bn-o design var en form for deklassering, idet man fjernede de mere friske farver, og fjernede de bløde nakkestøtter.
Var Bn-v vognene for dyre at vedligeholde eller...?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak