Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning (Generelt)

af Nordexpress, 13/8 2015, 14:47 (3173 dage siden)

"Vi bevæger os i hajfyldt farvand!"
DK - SH Ministermøde den 20. august.

Altinget 13.08.2015

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Rolf Berg @, 13/8 2015, 15:08 (3173 dage siden) @ Nordexpress

Bliver den nye Storströmsbro også ramt af den evt forsinkelse eller er den et separat projekt ?

mvh Rolf Berg

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Rolf Berg @, 13/8 2015, 17:17 (3173 dage siden) @ Claus Madsen

Tak for svaret og link .
mvh Rolf Berg

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Jørgen Pagh Jensen, 13/8 2015, 15:43 (3173 dage siden) @ Nordexpress

Der er vist kun meget små hajer i Østersøen, hvis det er det, ministeren hentyder til. De bliver næppe noget problem for byggeriet.

Men hvor er det frustrerende at være vidne til, at store investeringer, som betyder utroligt meget for mange mennesker - og som vel at mærke hænger sammen med andre store investeringer, som igen hænger sammen med andre... - nå, ja hvor er det frustrerende, at der ikke snart kan tages en politisk beslutning, som fastholdes - og som alle så kan indrette sig efter. Uvisheden er dræbende for alt initiativ.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/8 2015, 16:38 (3173 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

nå, ja hvor er det frustrerende, at der ikke snart kan tages en politisk beslutning, som fastholdes - og som alle så kan indrette sig efter. Uvisheden er dræbende for alt initiativ.

Tja, du ved jo godt at vi mindst hver fjerde år risikerer at skulle have en ny regering. Det er en konsekvens af den form for demokrati vi har i Danmark.

Man kunne også sige at hvis du er utilfreds, har du måske sat dit kryds et forkert sted.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af steenth, 13/8 2015, 17:50 (3173 dage siden) @ Erik Olsen

nå, ja hvor er det frustrerende, at der ikke snart kan tages en politisk beslutning, som fastholdes - og som alle så kan indrette sig efter. Uvisheden er dræbende for alt initiativ.


Tja, du ved jo godt at vi mindst hver fjerde år risikerer at skulle have en ny regering. Det er en konsekvens af den form for demokrati vi har i Danmark.

I dette tilfælge er det lige meget hvem som er minister. Det er et projekt som der er et bredt forlig bag. Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/8 2015, 20:49 (3173 dage siden) @ steenth

Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.

Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af ulca, 14/8 2015, 17:15 (3172 dage siden) @ Erik Olsen

Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.


Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.

Nej desværre ikke. I øvrigt læste jeg et sted, at på trods af at tyskerne vil ændre linjeføringen for ca. 55 ud af i alt 75 kilometer strækning (reelt etablere en ny strækning), så vil man stadig holde sig til de 160 km/t som tilladt topfart på strækningen; hvilket også skulle være det man aftalte i traktaten. Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af steenth, 14/8 2015, 17:29 (3172 dage siden) @ ulca

Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.


Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.


.... Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....

Jeg har set et sted, da man får bygger til det til 200 km/t, men får det godkendes til 160 km/t for at få det igennem. Og det er vigtig nu og her. Processen er allerede del problemfyldt - så man skal ikke blande sig i proces mere end højst nødvendig.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af ulca, 14/8 2015, 18:39 (3172 dage siden) @ steenth

Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.


Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.


.... Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....


Jeg har set et sted, da man får bygger til det til 200 km/t, men får det godkendes til 160 km/t for at få det igennem. Og det er vigtig nu og her. Processen er allerede del problemfyldt - så man skal ikke blande sig i proces mere end højst nødvendig.

Okay, det havde jeg så ikke lige set. Men rart at se at Tyskerne så er fremsynede, så det på sigt bliver muligt at køre mellem 200 (Ringsted - Lübeck) og 250 km/t (København- Ringsted, og Lübeck - hhv. Berlin og Hamburg) fra København til Berlin og Hamburg.
Det vil da give en ganske hurtig forbindelse, omend jeg ikke lige tør gisne om en fremtidig EC (EuroCity) forbindelse med højhastighedstog mellem København og Berlin hhv. Hamburg vil kunne konkurrere med flyforbindelser. Godt flyver de fleste rutefly med omkring 700 - 900 km., men til gengæld ligger lufthavne ved de store byer ofte flere kilometer uden for byerne; det resulterer ofte i at højhastighedstog har udkonkurreret visse flyruter. I runde tal er der ca. 350 km. København H. - Hamburg Hbf. (via København - Ringsted) og ca. 680 km. København H. - Berlin Hbf. via København - Ringsted og Büchen på den tyske side.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Gæst1, 14/8 2015, 19:00 (3172 dage siden) @ ulca

Tommelfingerreglen siger, at på transporttider under tre timer, vinder toget.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af ulca, 14/8 2015, 19:14 (3172 dage siden) @ Gæst1

Tommelfingerreglen siger, at på transporttider under tre timer, vinder toget.

Ja, og i runde tal ved en gennemsnitfart på 200 km/t (så burde det passe med standsninger på f.eks. Lübeck Hbf.) giver det en rejsetid København - Berlin på lige under 3,5 time, og lige knap 2 timer København - Hamburg.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af steenth, 14/8 2015, 17:33 (3172 dage siden) @ Erik Olsen

Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.


Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.

Hvorfor mener du det. Der er del i Danmark, som afhængig hvad der sker dernede. Også kan få fastlagt tidsplan for projektet med landanlæg og den nye Storstrømsbroen, som er afhængig af Femernforbindelsen.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 14/8 2015, 18:17 (3172 dage siden) @ steenth

Hvorfor mener du det. Der er del i Danmark, som afhængig hvad der sker dernede. Også kan få fastlagt tidsplan for projektet med landanlæg og den nye Storstrømsbroen, som er afhængig af Femernforbindelsen.

Det er en borgerlig regering vi har fået. De ønsker ikke at bruge for mange penge på jernbaneanlæg. Den eneste måde det kan gennemføres på, er ved at udskyde tidsplanen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af steenth, 14/8 2015, 21:11 (3172 dage siden) @ Erik Olsen

Hvorfor mener du det. Der er del i Danmark, som afhængig hvad der sker dernede. Også kan få fastlagt tidsplan for projektet med landanlæg og den nye Storstrømsbroen, som er afhængig af Femernforbindelsen.


Det er en borgerlig regering vi har fået. De ønsker ikke at bruge for mange penge på jernbaneanlæg. Den eneste måde det kan gennemføres på, er ved at udskyde tidsplanen.

Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen. Og det er inklusiv baneanlæg på land, som betales af forbindelsen. Med undtagelse af Storstrømsbroen, hvor finansiering findes ud af en pulje, som er afsat af en borgerlig regering. Og det indholder jo også en vej-forbindelse... men det bruges fleste penge på bane-delen...

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 14/8 2015, 21:36 (3172 dage siden) @ steenth

Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen.

Det kommer den til for en stor dels vedkommende, for EU's tilskud bliver noget mindre end man har regnet med.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af steenth, 14/8 2015, 22:17 (3172 dage siden) @ Erik Olsen

Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen.


Det kommer den til for en stor dels vedkommende, for EU's tilskud bliver noget mindre end man har regnet med.

Desværre nej. Det sker via statsgaranteret lån, som ikke kommer forbi statskassen og det er Femern A/S som står som låner.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Mester Selv, 14/8 2015, 23:37 (3172 dage siden) @ Erik Olsen

Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen.


Det kommer den til for en stor dels vedkommende, for EU's tilskud bliver noget mindre end man har regnet med


Det vil ikke ske. De forlænger såmænd bare tilbagebetalingstiden.

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/8 2015, 17:58 (3165 dage siden) @ Erik Olsen

Det er en borgerlig regering vi har fået. De ønsker ikke at bruge for mange penge på jernbaneanlæg. Den eneste måde det kan gennemføres på, er ved at udskyde tidsplanen.

Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år
http://ing.dk/artikel/nye-forsinkelser-femern-tunnelen-aabner-maaske-foerst-om-12-aar-1...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

af Ove Nygaard, 22/8 2015, 11:17 (3164 dage siden) @ Erik Olsen

Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

Hej.

Så er det da godt, at "den alternative rute" via Storebælt - Padborg er blevet udbygget til 2 spor mellem Vamdrup og Vojens for nyligt.
Så mangler der lige et spor mere på "stumpen" mellem Tinglev og Padborg, hvor der "i gamle dage" var dobbeltspor, dog med reduceret sporafstand mellem de to spor, som var en af årsagerne til, at det ene spor blev pillet op.
Motorvejsbroen over jernbanen ved Padborg har plads til to spor. Det sørgede "fremsynede" folk for, da motorvejen blev bygget i 1970'erne.
Men ruten via landegrænsen skulle jo ikke gerne blive så god, at den forhindrer planerne om en Femern-forbindelse. ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (og Padborg indtil 31.08.1989 kl. 23.59½):-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak