Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning (Generelt)
"Vi bevæger os i hajfyldt farvand!"
DK - SH Ministermøde den 20. august.
af Nordexpress, 13/8 2015, 14:47 (3173 dage siden)
"Vi bevæger os i hajfyldt farvand!"
DK - SH Ministermøde den 20. august.
af Rolf Berg , 13/8 2015, 15:08 (3173 dage siden) @ Nordexpress
Bliver den nye Storströmsbro også ramt af den evt forsinkelse eller er den et separat projekt ?
mvh Rolf Berg
af Claus Madsen, 13/8 2015, 15:56 (3173 dage siden) @ Rolf Berg
Storstrømsbroen er heldigvis et separat projekt.
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/storstroemsbro/Sider/default.aspx#.Vcyhj_...
af Rolf Berg , 13/8 2015, 17:17 (3173 dage siden) @ Claus Madsen
Tak for svaret og link .
mvh Rolf Berg
af steenth, 13/8 2015, 17:53 (3173 dage siden) @ Claus Madsen
Storstrømsbroen er heldigvis et separat projekt.
http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/storstroemsbro/Sider/default.aspx#.Vcyhj_...
Men tidsplan koordineres. Så kommer først årstal på, når man ved mere om Femern-forbindelsen. Men ellers skal det køres som 2 forskellige projekter.
af Jørgen Pagh Jensen, 13/8 2015, 15:43 (3173 dage siden) @ Nordexpress
Der er vist kun meget små hajer i Østersøen, hvis det er det, ministeren hentyder til. De bliver næppe noget problem for byggeriet.
Men hvor er det frustrerende at være vidne til, at store investeringer, som betyder utroligt meget for mange mennesker - og som vel at mærke hænger sammen med andre store investeringer, som igen hænger sammen med andre... - nå, ja hvor er det frustrerende, at der ikke snart kan tages en politisk beslutning, som fastholdes - og som alle så kan indrette sig efter. Uvisheden er dræbende for alt initiativ.
af Erik Olsen , Ishøj, 13/8 2015, 16:38 (3173 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
nå, ja hvor er det frustrerende, at der ikke snart kan tages en politisk beslutning, som fastholdes - og som alle så kan indrette sig efter. Uvisheden er dræbende for alt initiativ.
Tja, du ved jo godt at vi mindst hver fjerde år risikerer at skulle have en ny regering. Det er en konsekvens af den form for demokrati vi har i Danmark.
Man kunne også sige at hvis du er utilfreds, har du måske sat dit kryds et forkert sted.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af steenth, 13/8 2015, 17:50 (3173 dage siden) @ Erik Olsen
nå, ja hvor er det frustrerende, at der ikke snart kan tages en politisk beslutning, som fastholdes - og som alle så kan indrette sig efter. Uvisheden er dræbende for alt initiativ.
Tja, du ved jo godt at vi mindst hver fjerde år risikerer at skulle have en ny regering. Det er en konsekvens af den form for demokrati vi har i Danmark.
I dette tilfælge er det lige meget hvem som er minister. Det er et projekt som der er et bredt forlig bag. Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
af Erik Olsen , Ishøj, 13/8 2015, 20:49 (3173 dage siden) @ steenth
Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af ulca, 14/8 2015, 17:15 (3172 dage siden) @ Erik Olsen
Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.
Nej desværre ikke. I øvrigt læste jeg et sted, at på trods af at tyskerne vil ændre linjeføringen for ca. 55 ud af i alt 75 kilometer strækning (reelt etablere en ny strækning), så vil man stadig holde sig til de 160 km/t som tilladt topfart på strækningen; hvilket også skulle være det man aftalte i traktaten. Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....
af steenth, 14/8 2015, 17:29 (3172 dage siden) @ ulca
Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.
.... Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....
Jeg har set et sted, da man får bygger til det til 200 km/t, men får det godkendes til 160 km/t for at få det igennem. Og det er vigtig nu og her. Processen er allerede del problemfyldt - så man skal ikke blande sig i proces mere end højst nødvendig.
af ulca, 14/8 2015, 18:39 (3172 dage siden) @ steenth
Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.
.... Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....
Jeg har set et sted, da man får bygger til det til 200 km/t, men får det godkendes til 160 km/t for at få det igennem. Og det er vigtig nu og her. Processen er allerede del problemfyldt - så man skal ikke blande sig i proces mere end højst nødvendig.
Okay, det havde jeg så ikke lige set. Men rart at se at Tyskerne så er fremsynede, så det på sigt bliver muligt at køre mellem 200 (Ringsted - Lübeck) og 250 km/t (København- Ringsted, og Lübeck - hhv. Berlin og Hamburg) fra København til Berlin og Hamburg.
Det vil da give en ganske hurtig forbindelse, omend jeg ikke lige tør gisne om en fremtidig EC (EuroCity) forbindelse med højhastighedstog mellem København og Berlin hhv. Hamburg vil kunne konkurrere med flyforbindelser. Godt flyver de fleste rutefly med omkring 700 - 900 km., men til gengæld ligger lufthavne ved de store byer ofte flere kilometer uden for byerne; det resulterer ofte i at højhastighedstog har udkonkurreret visse flyruter. I runde tal er der ca. 350 km. København H. - Hamburg Hbf. (via København - Ringsted) og ca. 680 km. København H. - Berlin Hbf. via København - Ringsted og Büchen på den tyske side.
af Gæst1, 14/8 2015, 19:00 (3172 dage siden) @ ulca
Tommelfingerreglen siger, at på transporttider under tre timer, vinder toget.
af ulca, 14/8 2015, 19:14 (3172 dage siden) @ Gæst1
Tommelfingerreglen siger, at på transporttider under tre timer, vinder toget.
Ja, og i runde tal ved en gennemsnitfart på 200 km/t (så burde det passe med standsninger på f.eks. Lübeck Hbf.) giver det en rejsetid København - Berlin på lige under 3,5 time, og lige knap 2 timer København - Hamburg.
af steenth, 14/8 2015, 17:33 (3172 dage siden) @ Erik Olsen
Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.
Hvorfor mener du det. Der er del i Danmark, som afhængig hvad der sker dernede. Også kan få fastlagt tidsplan for projektet med landanlæg og den nye Storstrømsbroen, som er afhængig af Femernforbindelsen.
af Erik Olsen , Ishøj, 14/8 2015, 18:17 (3172 dage siden) @ steenth
Hvorfor mener du det. Der er del i Danmark, som afhængig hvad der sker dernede. Også kan få fastlagt tidsplan for projektet med landanlæg og den nye Storstrømsbroen, som er afhængig af Femernforbindelsen.
Det er en borgerlig regering vi har fået. De ønsker ikke at bruge for mange penge på jernbaneanlæg. Den eneste måde det kan gennemføres på, er ved at udskyde tidsplanen.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af steenth, 14/8 2015, 21:11 (3172 dage siden) @ Erik Olsen
Hvorfor mener du det. Der er del i Danmark, som afhængig hvad der sker dernede. Også kan få fastlagt tidsplan for projektet med landanlæg og den nye Storstrømsbroen, som er afhængig af Femernforbindelsen.
Det er en borgerlig regering vi har fået. De ønsker ikke at bruge for mange penge på jernbaneanlæg. Den eneste måde det kan gennemføres på, er ved at udskyde tidsplanen.
Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen. Og det er inklusiv baneanlæg på land, som betales af forbindelsen. Med undtagelse af Storstrømsbroen, hvor finansiering findes ud af en pulje, som er afsat af en borgerlig regering. Og det indholder jo også en vej-forbindelse... men det bruges fleste penge på bane-delen...
af Erik Olsen , Ishøj, 14/8 2015, 21:36 (3172 dage siden) @ steenth
Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen.
Det kommer den til for en stor dels vedkommende, for EU's tilskud bliver noget mindre end man har regnet med.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af steenth, 14/8 2015, 22:17 (3172 dage siden) @ Erik Olsen
Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen.
Det kommer den til for en stor dels vedkommende, for EU's tilskud bliver noget mindre end man har regnet med.
Desværre nej. Det sker via statsgaranteret lån, som ikke kommer forbi statskassen og det er Femern A/S som står som låner.
af Mester Selv, 14/8 2015, 23:37 (3172 dage siden) @ Erik Olsen
Tja. Du følger ikke med i politik. Finansiering af Femern-forbindelsen går ikke via statskassen.
Det kommer den til for en stor dels vedkommende, for EU's tilskud bliver noget mindre end man har regnet med
Det vil ikke ske. De forlænger såmænd bare tilbagebetalingstiden.
af Erik Olsen , Ishøj, 21/8 2015, 17:58 (3165 dage siden) @ Erik Olsen
Det er en borgerlig regering vi har fået. De ønsker ikke at bruge for mange penge på jernbaneanlæg. Den eneste måde det kan gennemføres på, er ved at udskyde tidsplanen.
Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år
http://ing.dk/artikel/nye-forsinkelser-femern-tunnelen-aabner-maaske-foerst-om-12-aar-1...
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af Ove Nygaard, 22/8 2015, 11:17 (3164 dage siden) @ Erik Olsen
Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år
Hej.
Så er det da godt, at "den alternative rute" via Storebælt - Padborg er blevet udbygget til 2 spor mellem Vamdrup og Vojens for nyligt.
Så mangler der lige et spor mere på "stumpen" mellem Tinglev og Padborg, hvor der "i gamle dage" var dobbeltspor, dog med reduceret sporafstand mellem de to spor, som var en af årsagerne til, at det ene spor blev pillet op.
Motorvejsbroen over jernbanen ved Padborg har plads til to spor. Det sørgede "fremsynede" folk for, da motorvejen blev bygget i 1970'erne.
Men ruten via landegrænsen skulle jo ikke gerne blive så god, at den forhindrer planerne om en Femern-forbindelse.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø (og Padborg indtil 31.08.1989 kl. 23.59½)
Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.
Læs mere