Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder) (Generelt)

af Kristoffer, 20/8 2015, 12:58 (3171 dage siden)

Spottet i forbifarten på Næstved St. her til morgen. Der er blevet føjet en MQ'er (MQ 17) til rækken af MR'er, som holder stille mens Lille Syd bliver renoveret. Det er første gang jeg har set sådan en på disse kanter, men jeg er også kun almindelig udenforstående. Hvorfor er den her? Jeg aner det ikke.

I baggrunden i øvrigt et par Contec GM'er, som formodentlig er midlertidigt flyttet mens Køge er utilgængelig.

[image] [image]

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af glade-koege ⌂, køge, 20/8 2015, 13:11 (3171 dage siden) @ Kristoffer

Mit umiddelbart bud er enten fordi den skal ha indbygget det nye signal system og bruges til test på lillesyd fx

Planen er ikke offentliggjort endnu, men MQ skulle efter sigende passe ind til at afløse MR på lillesyd.

Jeg følger lige op med min kontakter omkring MQ :-)

Men alt sammen på rygte basis.

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af glade-koege ⌂, køge, 20/8 2015, 15:48 (3171 dage siden) @ Kristoffer

Den bruges til LKF uddannelses mens lillesyd er spærret.

MR ophør om ca 1 år på lillesyd.(når Grenå og Odder banen lukkes)

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af gaest, 20/8 2015, 20:12 (3171 dage siden) @ glade-koege

Den bruges til LKF uddannelses mens lillesyd er spærret.

MR ophør om ca 1 år på lillesyd.(når Grenå og Odder banen lukkes)

Mon det så bliver helt farvel til MR til den tid?
Der kommer jo trods alt flere IC4 i drift hen ad vejen, så der måske også bliver materiel til overs til at udfase MR på Fredericia - Struer ?

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af Gæst 20, 21/8 2015, 12:21 (3170 dage siden) @ glade-koege

Man kan godt undre sig over at materielle skal komme til personalet, når nu DSB mangler materiel. Kunne personalet ikke rejse til materiellet, så kunne passagererne samtidig komme ud at køre med togene.

Eller er pointen at DSB faktisk ikke mangler materiel?

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af Kristoffer, 21/8 2015, 13:25 (3170 dage siden) @ Gæst 20

Det har vist været tilfældet i et stykke tid, at DSB har haft flere små, langsomme togsæt end de i virkeligheden har vidst hvad de skulle stille op med. Nogle af dem har jo endda fået lov at stå og rådne op.

Til gengæld, så er der alvorligt hul i bestanden af tog med et ordentligt komfortniveau, som kan klemme sig over 160 km/t og driftkoble, hvilket øjensynligt er kravene, hvis de skal bruges i landsdelstrafikken.

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af Jakob Nielsen, 21/8 2015, 16:54 (3170 dage siden) @ Gæst 20

Man kan godt undre sig over at materielle skal komme til personalet, når nu DSB mangler materiel. Kunne personalet ikke rejse til materiellet, så kunne passagererne samtidig komme ud at køre med togene.

Eller er pointen at DSB faktisk ikke mangler materiel?

Hvis man tager JA-hatten på og er lidt optimistisk: Så kunne det være at den midlertidige lukningen af lille syd gjorde at man kan træne kørsel med MQ (ic2) uden at forstyre den øvrige trafik, og det er vel positivt. Det er selvfølgelig kun en hypotese.

God weekend

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af andersj, Aalborg, 21/8 2015, 20:14 (3170 dage siden) @ Jakob Nielsen

Man kan godt undre sig over at materielle skal komme til personalet, når nu DSB mangler materiel. Kunne personalet ikke rejse til materiellet, så kunne passagererne samtidig komme ud at køre med togene.

Eller er pointen at DSB faktisk ikke mangler materiel?


Hvis man tager JA-hatten på og er lidt optimistisk: Så kunne det være at den midlertidige lukningen af lille syd gjorde at man kan træne kørsel med MQ (ic2) uden at forstyre den øvrige trafik, og det er vel positivt. Det er selvfølgelig kun en hypotese.

God weekend

For god ordens skyld er der her tale om Siemens Desiro benævnt Litra MQ hos DSB og ikke Ansaldo Breda IC2 benævnt Litra MP hos DSB.

--
Mvh Anders

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af a.nissen, 22/8 2015, 12:44 (3169 dage siden) @ Kristoffer

Man kunne få den tanke, at det det drejer sig om fra ukendt side, det er at få MQ sendt i brug så langt væk fra Jylland som muligt. Var det oprindeligt ikke planen, at MQ primært skulle have været anvendt i det vestlige?

MQ (bl.a.) i Næstved (2 billeder)

af andersj, Aalborg, 22/8 2015, 16:36 (3169 dage siden) @ a.nissen

Man kunne få den tanke, at det det drejer sig om fra ukendt side, det er at få MQ sendt i brug så langt væk fra Jylland som muligt. Var det oprindeligt ikke planen, at MQ primært skulle have været anvendt i det vestlige?

Der er ikke brug for dem i Jylland når Aarhus Nærbane lukker.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak